چاپ دوم کتاب “نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی” منتشر شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی” بیستمین کتاب گروه اخلاق پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه بوده که به تازگی به چاپ دوم خود رسید.

هدف اصلی این کتاب ابتدا، تبیین نظریه اعتدال از منظر حکمای یونان باستان، افلاطون و ارسطو که اولین نظریه‌پردازان این نظریه بوده‌اند و سپس بیان سیر تطور نظریه اعتدال در جهان اسلام و یافتن نقاط عطف تاریخی آن و ذکر نوآوری‌ها و ابتکارات حکمای مسلمان در این نظریه از جهات مختلف است.

همچنین هدف نهایی این کتاب ارزیابی نظریه اعتدال و بیان نقاط قوت و ضعف آن می‌باشد. روش این کتاب توصیفی ـ تحلیلی بوده و با رجوع به منابع اصیل اخلاقی اسلامی تلاش شده است بخش‌های مختلف نظریه اعتدال از منظر هر یک از حکمای اسلامی تبیین گردد و با مقایسه آنها با یکدیگر، تاثیرپذیری‌های آنها از پیشینیان، نوآوری‌ها و تاثیر گذاری‌شان بر پسینیان مشخص شود. نظریه اعتدال رایج‌ترین نظریه اخلاقی میان حکمای اسلامی است. بر اساس این نظریه هر فضیلت اخلاقی حد و وسط دو رذیلت افراط و تفریط بوده و میانه روی در هر چیزی فضیلت است. گرچه خاستگاه نظریه در اندیشه افلاطون و ارسطو است، لیکن حکمای اسلامی چـون مسـکویه، ابن‌سینـا، غزالـی و خواجـه نصیـر با نوآوری‌های خود آن را به کمال رسانده‌اند.

 

چاپ دوم کتاب “نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی” به قلم آقای حسین اترک، با قیمت ۴۰،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیعرضه گردیده است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.