چاپ دوم کتاب “قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قرآن کریم اولین منبع اندیشه سیاسی اسلام است و قدرت یکی از عناصر بنیادین دانش سیاست است. انسان موجودی اجتماعی است و با حضور در اجتماع با قدرت و مظاهر آن روبرو می شود؛ با توجه به بنیادین بودن این مفهوم و نوع رابطه آن با حیات سیاسی انسان، فهم چیستی، ماهیت، آسیب ها و اهداف آن از دیدگاه قرآن کریم، می تواند راهگشای مسائل بسیاری در حوزه اندیشه سیاسی اسلام باشد که نشان از اهمیت و برجستگی آن دارد.

کتاب ” قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم ” اثر حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سید باقری، عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه بوده که به تازگی به چاپ دوم خود رسیده است و شامل شش فصل به شرح زیر می باشد:

فصل اول: کلیات، مفهوم ها و تمهیدات نظری

فصل دوم: ماهیت،‌سطوح و مؤلفه های قدرت سیاسی در قرآن کریم

فصل سوم: گونه شناسی قدرت سیاسی، ‌خواستگاه، مبانی و شاخصه ها

فصل چهارم: هدف ها و کارکردهای قدرت

فصل پنجم: آسیب شناسی قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم

فصل ششم: سازوکارهای مهار قدرت سیاسی

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، درباره قدرت سیاسی از دیدگاه قرآن کریم می نویسد:

قرآنبا رویکرد جامعی که دارد، نمی ‌تواند از کنار مسائل بنیادین اجتماع بی ‌اعتنا گذر کرده باشد. در نتیجه در نگرش هنجاری، مفهوم قدرت را به‌ عنوان امر پیشینی به ‌رسمیت می ‌شناسد که لازمۀ ساحت اجتماعی ـ سیاسی انسان است. قدرت همانند دیگر نعمت‌ های الهی، دارای ارزش و اعتبار است و با توجه به شاخص ‌های مطلوب ابزاری است که می تواند جامعه را در مسیر صحیح هدایت کند و بستر لازم را برای رسیدن به هدف‌ های ارزشمند اجتماعی مثل عدالت، آزادی، رشد، توسعه، امنیت، وحدت، تعاون و دیگر ارزش‏های والای انسانی فراهم سازد و در صورتی‌که در مسیر نامطلوب قرار گیرد، می ‏تواند منشأ گمراهی، ظلم، استکبار، استضعاف، ناامنی، تفرقه و بردگی جوامع شود. پس قدرتی در منطق و زبان قرآنمعتبر است که رویکرد سعادت ‌محور و فضیلت ‌اندیش دارد و تا هنگامی دارای مشروعیت است که به‌ سمت هدف‌ های توحیدی و سعادت انسان حرکت کند.

 

گفتنی است چاپ دوم کتاب “قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم” اثر حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم سیدباقری، با قیمت  ۳۰۰۰۰  تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه چاپ و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.