چاپ دوم کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس” منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس”، به قلم آقای احمد شاکری محقق گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه، به چاپ دوم خود رسید.

در معرفی این اثر می خوانیم: ادبیات داستانی ایران، پیش از ظهور انقلاب اسلامی، ثمره رویکرد تقلید مآبانه نویسندگان داستان طی شش دهه بود. ریشه ‏های نظری و شیوه ‏های مهارتی داستان ‏نویسی به نحو بنیادین، بر اساس رویکرد اومانیستی دوران مدرن بنا نهاده شد؛ ازاین ‏رو در تکرار اصطلاحات و حتی ترجمه آنها، مفاهیم مربوط به حوزه ادبیات داستانی، پیوند بنیادین خود را با این دیدگاه حفظ کردند. گستره پیوند این مفاهیم و زنجیره ارتباطی آنها، گویای آن است که هرگونه پژوهشی درباره ادبیات داستانی و گونه‏ ها و مسائل مرتبط با آن در «اصول موضوعه» خود به مبادی فکری اندیشه غرب وابسته است؛ تا جایی که کمتر اصطلاح مشهور ترجمه ‏ای در این حوزه وجود دارد که بتوان مفهوم رایج ترجمهای آن را به عنوان اصول موضوعه پژوهشی در حوزه ادبیات داستانی تحول‏ خواه انقلاب فرض کرد‏. ازاین ‏رو ادبیات داستانی پس از انقلاب به فراخور توجه به این مهم، دست به جعل اصطلاحاتی بی ‏پیشینه زده است تا در گفتمان ادبی با تفسیری که گویای وجود اشتراک لفظی دو معنای متفاوت است، با فضای غالب ترجمه‏ ای به مقابله ‏ای منتقدانه و فعالانه برخیزد و زبان و گفتمان خود را بنیان نهد.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای احمد شاکری است که در گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی، سامان یافته است و شامل: کتابنامه، فهرست آیات، نمایه اعلام، نمایه موضوعی و همچنین شش فصل به شرح زیر است.

فصل اول: زمینه و گستره گونه شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس

فصل دوم: زمینه و گستره گونه شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس و مقوله تاریخ

فصل سوم: گونه شناسی موضوعی و مضمونی ادبیات داستانی دفاع مقدس

فصل چهارم: تقدس، امر مقوم گونه ادبیات داستانی دفاع مقدس

فصل پنجم: گونه ادبیات داستانی دفاع مقدس و امر فطری

فصل ششم: دفاع، امر مقومِ گونه ادبیات داستانی دفاع مقدس

 

گفتنی است چاپ دوم کتاب “جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس” اثر آقای احمد شاکری با قیمت ۶۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعهکنند.