چاپ دوم کتاب”معرفت شناسی رابرت آئودی”

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم کتاب “معرفت شناسی رابرت آئودی” ترجمه علی اکبر احمدی، منتشر شد. ترجمه این کتاب در گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه بوده و توسط آقای علی اکبر احمدی سامان یافته است.

با مراجعه اجمالی به تاریخ فکر و فلسفه می توان دریافت که دغدغه معرفت، عمری به درازای خود فلسفه دارد. انسان در بدایت امر به اندیشه و تفکر پرداخت و چنین پنداشت که واقعیت را چنان که هست دریافته است و اساساً تفاوت ذهن و عین برای او بی معنی می نمود؛ لیکن در فرآیند تفکر و بررسی واقعیت، مجبور شد به تفکیک میان اندیشه های درست و نادرست بپردازد و این آغازی برای پرداخت جدی به معرفت شناسی شد.

چاپ دوم کتاب “معرفت شناسی رابرت آئودی” ترجمه علی اکبر احمدی از ده فصل تشکیل شده است.

فصل اول: ادراک حسی

فصل دوم: حافظه

فصل سوم: خودآگاهی

فصل چهارم: عقل

فصل پنجم: گواهی

فصل ششم: استنتاج و توسعه معرفت

فصل هفتم: معماری معرفت

فصل هشتم: تحلیل معرفت

فصل نهم: معرفت علمی، اخلاقی و دینی

فصل دهم: شکاکیت

در بخشی از سخن نخست کتاب، میخوانیم:

موجه بودن به آن معنا که در مورد باورهای من در زمینه آنچه در مقابلم است، مصداق دارد، لزوماً یک فرایند نیست؛ یعنی مثلاً چیزی شبیه به تطهیر شدن نیست که نیازمند فرایند تطهیر باشد. باورهای من درباره آنچه روبه روی من قرار دارد موجه نیستند؛ زیرا درست مانند هنگامی که با دلیل آوردن برای باور مشکوکی از آن دفاع می‌ شود، با فرایند توجیه شدن همراه بوده اند، اما باورهای پیش گفته ازاین دست نیستند؛ اصلاً پرسش موجه بودن یا نبودن در مورد آنها مطرح نمی‌ شود. هیچکس حرف مرا زیر سؤال نبرده و از من نپرسیده است چرا باورهای مزبور را بر زبان آوردم. آنها موجه اند، زیرا چیزی وجود دارد که به سبب آن، چنین باورهایی برای شخص به هنجار و معقولی همچون من مناسب اند.  ما با آغاز کردن از یک تقابل می‌ توانیم بفهمیم موجه بودن چیست. آنها هیچ ربطی به حدس و گمان ندارند و مناسبتشان برای من بدان دلیل است که به طور طبیعی و واضح، از ادراک حسی‌ ام برخاسته‌اند؟ 

 

گفتنی است چاپ دوم کتاب “معرفت شناسی رابرت آئودی” ترجمه علی اکبر احمدی، با قیمت ۴۸۰۰۰  تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.