پیش همایش ملی فلسفه اخلاق”نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله العظمی مجتبی تهرانی(ره)”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پیش همایش ملی فلسفه اخلاق”نکوداشت مقام علمی و اخلاقی آیت الله العظمی مجتبی تهرانی(ره)”به همت گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری مدرسه علمیه امام رضا(ع) چهارشنبه ۷بهمن ماه با حضور حضرات آیات علی اکبر رشاد، احمد بهشتی و حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی در سالن اجتماعات حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد.

در این پیش همایش حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی به عنوان اولین سخنران گفت: ما گامی را با همکاری دوستان درجهت توجه هرچه بیشتر حوزه ها و طلاب به مسئله اخلاق برداشتیم و امیدواریم این نشست کلی کمکی برای بهتر شدن جریان اخلاق در حوزه و همچنین ارتقا این مقوله باشد.

وی با تاکید بر معنای خاص فلسفه اخلاق افزود: فلسفه اخلاق نوعی تفکر است در مسائل کلی و کلان اخلاق و در معنای لفظی این است که در فضای زندگی اجتماعی مسائلی وجود دارد که به رفتارهای ما مربوط است و خوبی و بدی؛ باید ها و نبایدها را شکل میدهد.

غنوی در ادامه با ارائه گزارشی از برنامه های انجام شده در راستای همایش فلسفه اخلاق گفت: در این راستا حدود ۱۴ نشست برپا شد که ده نشست از این مجموعه، در تهران برگزار شده و سه نشست دیگر در شهر مقدس قم برگزار شد و آخرین نشست این موضوع مهم نیز روز پنجشنبه ۸ بهمن ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می شود که امیدواریم رسالت خود در این مهم را تا حدی انجام داده باشیم.

در ادامه این نشست آیت الله رشاد با بیان اینکه امروز جامعه از لحاظ اخلاقی دچار سقوط شده است، دلیل این امر را عدم اهتمام علمای حوزه و دانشگاه به علم اخلاق دانست و گفت:  دین بر ۴رکن معرفتی و شناختی استوار است و اخلاق یکی از این چهار رکن محسوب می‌شود.

وی افزود: در اسلام به اخلاق تأکید بسیاری شده، واینکه پیامبر اسلام(ص) به داشتن خلق عظیم مورد خطاب قرار گرفته اهمیت اخلاق را نشان می دهد. خداوند می فرماید: « وَ إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظیمٍ (قلم: ۴)» عظمت اصلی آن بزرگوار به خلق عظیمشان است. اگرچه اسلام، احکام مترقی و باید و نبایدهای بسیاری دارد اما بی شک اخلاق پیامبر اکرم(ص) اشرف شرایع است و اصولاً اخلاق پیامبر(ص) یک معجزه است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر به این معجزه پیامبر(ص) توجه کافی و لازم پیدا می کردیم امروز در دنیا به بی اخلاقی و بد اخلاقی متهم نمی بودیم. پیامبر(ص) با توجه به خلق خوش، همه آحاد را به سمت خود جلب می کند. قرآن می فرماید اگر اینطور نبود اینقدر مردم شیفته و عاشق تو نمی شدند.

آیت الله رشاد تصریح کرد: مسلمانان در حالی به بی اخلاقی و بد اخلاقی متهم می شوند که اخلاق یکی از ارکان دین ما و معجزه دوم پیامبر(ص) بعد از قرآن است. ما اهتمام کافی به اخلاق نکردیم. مردم آینه دار علمای فقهی، کلامی و علمی و فکری جامعه خویش هستند. اگر ناراستی و کاستی به محیط جامعه وارد شود، منشأ آن، کاستی و ناراستی ای است که در علما و روشنفکران حوزوی ما وارد شده است. باید بپذیریم که مقصریم و نه قاصر. یعنی مردم ممکن است قاصر باشند اما وقتی که به فقه رجوع می کنیم و یا کم و بیش به عقل رجوع می کنیم در حوزه علوم دینی در قرون اخیر و در حوزه اخلاق می بینیم که در تمام قرون پیش توجه کافی به اخلاق نداشتیم.

آخرین سخنران این مراسم نیز آیت الله دکتر بهشتی بودند که با اشاره به معجزه اول و دوم پیامبر اسلام(ص) گفت: از بین چند هزار معجزه که در مقاطع مختلف از ایشان صادر شده، معجزه اول ایشان قرآن و معجزه دومشان اخلاق و مابقی معجزاتشان به عنوان معجزه سوم یاد می شود که خود جایگاه اخلاق را ثابت و پر اهمیت میکند.

ایشان با اشاره به آیه نون و القلم ادامه دادند: خلق عظیم برای ائمه و معصومین است اما در راستای پیامبر اکرم(ص) “علی خلق عظیم”گفته می شود که یعنی بالاتر از خلق عظیم معصومین، اخلاقی وجود دارد که مختص حضرت رسول اکرم(ص) است و با این حساب باید عرض کرد که خلق نبوی معجزه بوده و بعد از قرآن معجزه دوم پیامبر(ص) است.

گفتنی است این مراسم روز چهارشنبه ۷بهمن ماه با حضور حضرات آیات علی اکبر رشاد، احمد بهشتی و حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی در سالن اجتماعات حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد.

 

لازم به ذکر است شرح کامل این مراسم متعاقباً در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.