پاسخ به شبهات کلامی روز می باید در محور و اولویت در مباحث کلامی قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، روز پنجشنبه ۹۴/۸/۱۴ آیت الله رشاد به همراه مدیران دانشنامه قرآن شناسی با حضرت آیت الله العظمی سبحانی ملاقات نمودند.

آیت الله رشاد در این دیدار ضمن ارائه گزارش اجمالی از دانشنامه های منتشر شده پژوهشگاه با عناوین دانشنامه امام علی(ع) و دانشنامه فاطمی(س)، از اتمام بخش نخست دانشنامه قرآن شناسی خبر داد و افزود : علاوه بر بخش نخست دانشنامه قرآن شناسی که مشتمل بر هفت مجلد است و به مباحث حول القرآن می پردازد، برخی از مجلدات بخش دوم دانشنامه نیز به اتمام رسیده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تبیین اجمالی ۴۰ مرحله ای تدوین دانشنامه در پژوهشگاه، بر پاسخگویی به شبهات و مطالب انحرافی که پیرامون قرآن مطرح است تأکید کرد و افزود: بسیاری شبهات و مطالب انحرافی در برخی دایره المعارف هایی که پیرامون قرآن در کشورهای غربی نوشته شده وجود دارد. از جمله در دایره المعارف قرآن (لیدن)، با توجه به اینکه اکثر شورای علمی آن غیر مسلمان هستند و دو نویسنده مسلمان آن هم دارای دیدگاه های خاصی هستند این شبهات و مطالب مشاهده می شود. در دانشنامه قرآن شناسی از همان ابتدا، پاسخگویی به این ابهامات و شبهات مورد توجه بوده و تلاش شده موضوعات بحث برانگیز با رعایت انصاف علمی، مورد تبیین دقیق واقع شود.

 در ادامه این دیدار حضرت آیت الله العظمی سبحانی ضمن تقدیر از فعالیت های پژوهشگاه، بر لزوم توجه خاص به دو حوزه از مباحث قرآن تأکید نمودند. ایشان با توجه به اینکه شبهات پیرامون حیات پیامبر (ص) و نیز درباره تجمیع قرآن بسیار از سوی مؤمنان مطرح است، تبیین دقیق حیات نبوی و نیز تصریح بر تجمیع قرآن در زمان حیات پیامبر (ص) را در دانشنامه قرآن شناسی تأکید نمودند.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین توجه به شبهات روز کلامی و شبهات کلامی که جامعه به آن گرفتار است را  در بخش کلامی دانشنامه قرآن شناسی دارای اولویت دانستند.

در پایان این دیدار حضرت آیت الله سبحانی برای دست اندر کاران دانشنامه قرآن شناسی و توفیق آنان دعا نمودند.

 

گفتنی استدانشنامۀ قرآن‌شناسی، گسترده نگاشته‌ای است ساختار موضوعی، با حدود ۹۰۰ مدخل اصلی که در سه بخش عمده‌ی ۱. مباحث پیرامون قرآن‏ (علوم قرآنی) ۲. حکمت نظری (درون قرآنی) ۳. حکمت عملی (درون قرآنی)، تألیف می‌شود:

بخش اول ، مباحث برون‌قرآنی است که به دو محور زیر تقسیم می‌شود:

منطق فهم قرآن» که به مبانی و روش‌شناسی درک کلام الهی و سنجش و آسیب‌شناسی معرفت تفسیری می‌پردازد.

قرآن‌شناخت» که به مباحث تاریخ قرآن و علوم قرآنی می‌پردازد.

بخش دوم، در حکمت نظری، پیرامون معارف قرآنی در باب هست‌ها و نیست‌ها و در قلمرو دانش‌های خاصّ درونِ قرآن است. معرفت‏شناسی و فلسفه علم، فلسفه، عرفان، فلسفه دین، دین‏شناسی، کلام و مطالعات ادیان، برخی از حوزه‏های موضوعی این بخش است.

بخش سوم، در حکمت عملی پیرامون معارف درون قرآن در باب بایدها و نبایدها در قلمرو دانش‌های خاص درون قرآن است. اندیشه اجتماعی، مدیریت، سیاست، اقتصاد، فقه و حقوق، فقه عبادی، قرآن وشیعه، قرآن واهل بیت، تاریخ و اخلاق، بعضی از محورهای موضوعی این بخش است.