ویژگی‌های شخصیتی دکتر حاج ناصر قربان‌نیا از زبان حجت الاسلام پیوندی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، خبر ارتحال شهادت آسای استاد فرهیخته، همکار دیرین گروه فقه و حقوق پژوهشگاه، آقای دکتر حاج ناصر قربان نیا، در فاجعه مصیبت بار منا، ما را بر آن داشت تا پای صحبت های همکار دیرینه ایشان جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا پیوندی مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بنشینیم.

 حاصل این گفتگوی کوتاه بدین شرح است:

با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، لطفا ویژگی های شخصیتی دکتر قربان نیا را به اجمال بیان فرمائید.

دکتر قربان نیا دارای شخصیتی آرام و عاطفی بودند. همچنین بسیار علاقمند به مبانی دینی و اسلامی و از دلسوزان به نظام مقدس جمهوری اسلامی. که به معنی واقعی کلمه در جایگاه خودشان در حد بسیار عالی فعالیت داشتند.

در محیط علمی دلسوز دانش پژوهان و جویندگان علم و دانش بودند، برخورداری از اخلاق فاضله، و سجایای انسانی والا، ایشان را در رتبه برترین اساتید قرار می دهد. استادی که عاشق علم و دانش به معنای واقعی کلمه بود و از هیچ کوششی در این راه فروگذار نکرد. نسبت به مشکلات دیگران بسیار دلسوز و همدرد بود، تلاش می کرد حتی در کلام وگفته ای مشکلات دیگران را درک کرده و راه حلی برای تسلای آنها ارائه دهد. نسبت به خانواده بسیار علاقمند و آنقدر برایشان مهم بود که همیشه تلاش می کرد تا وقت های خاصی را برای در کنار ایشان بودن اختصاص دهد. وی از زمره استادانی بود که رعایت امور اخلاقی را در خانواده از مهمترین اصول و راهبردهای استحکام خانواده می دانست.

پیرامون ویژگی های علمی دکتر قربان نیا نیز نکاتی را بیان بفرمایید.

استاد قربان نیا از صاحبنظران حوزه حقوق بین الملل و حقوق بشر و بشر دوستانه بود. تسلط همه جانبه ایشان بر آموزه های دینی و حقوقی اسلام و تطبیق آنها بر مباحث روز دنیا مثال زدنی بود. علاوه بر حقوق بین الملل به دلیل تسلط بر مبانی و فلسفه حقوق در سایر رشته ها نیز دستی بر قلم داشت و فعالیت های زیادی انجام داده است. وی در حوزه در سال های متمادی رتبه اول را داشت و در دانشگاه نیز رتبه نخست آزمون ورودی به دانشگاه را در مقاطع بالا به خود اختصاص داده بود. شاهد این مدعا آثار فراوان و بسیار ارزشمند علمی ایشان در حوزه های مختلف فقهی حقوقی می باشد. از جمله کتاب ارزشمند عدالت حقوقی، اخلاق و حقوق بین الملل، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، بازپژوهی حقوق زنان، در جستجوی حق و عدالت و مقالات بسیار فراوان در حوزه های حقوق بین الملل و حقوق بشر و حقوق کیفری، فلسفه فقه و حقوق از دیگر آثار کارنامه ارزشمند علمی ایشان است. از جمله مبادی، قلمرو و زمینه های اعتبار تقنین اخلاق، راهکارهای اخلاقی مرتبط با اصل مودت و رحمت میان همسران، فلسفه مجازات در فقه کیفری اسلام، الزامات تقنین بر پایه فقه، دین و قانون، دکترین مسئولیت حمایت و تلاش برای مقابله با فجایع انسانی، جلوه های حمایت از حیات کودکان، عدم مشروعیت کاربرد سلاح هسته ای در پرتو اصل تفکیک با رویکرد اسلامی، حقوق جنگ در اسلام و آثار حقوقی ساخت دیوار حائل در سرزمین های اشغالی فلسطین و جایگاه نهادهای حقوقی در عصر ظهور نیز از مقالات علمی ایشان است.

از دیگر خصوصیات علمی ایشان دقت و فهم عمیق مباحث است که او را در زمره استادان برجسته فقهی و حقوقی قرار داده بود. اگر اثری برای ارزیابی به وی سپرده می شد آن را خط به خط و با دقت  بسیار و با دلسوزی فراوان می خواند و نکات لازم برای ارتقاء و صلابت علمی اثر را متذکر می شد. در عین مهربانی و لطف به همکاران علمی هیچ گاه دقت علمی را فدای آن نمی کرد.

لطفا خاطره ای کوتاه از استاد بیان فرمایید.

یکی از خاطرات من ارزیابی اثر حقوق کودک بنده است که هنوز دست نوشته ها و حاشیه نگاری های ارزشمند ایشان را دارم که چقدر دلسوزانه و با مهربانی اثر را ارزیابی کرده و نکاتی را متذکر شده بودند.

در پایان از وقتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم