نشست ” امام و ایستادگی در برابر استکبار”برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست اندیشه‌ای «امام و ایستادگی در برابر استکبار» در آستانه رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران یکشنبه ۱۰ خرداد، در محل مرکز همایش های کانون اندیشه جوان برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام رضا غلامی با اشاره به اینکه امروز شاهد شکل‌گیری یک خط تحریفی راجع به امام(ره) هستیم، گفت: عده ای در جهت دستیابی به منافع خودشان و دستیابی به امیال جاه طلبانه شان، به تحریف آرا و مواضع امام(ره) پرداخته و تلاش می کنند نزد نسل جدید راجع به امام(ره) یک دوگانگی و تعارض به وجود بیاورند. به عنوان مثال اینکه امام راجع به آمریکا به صورت علنی چنین دیدگاه هایی داشتند اما در خفا چیز دیگری می گفتند. البته وصیتنامه و بیانات امام(ره) به قدری مستحکم است که به سختی می شود آن را تحریف کرد. در کشور نهادی داریم که از آرا و اندیشه های امام محافظت کند که اگر چیزی خلاف اندیشه های امام وارد شود، جلوگیری کنند و با آن برخورد کنند. معتقدم امروز به یک نهضت بازخوانی فرمایشات حضرت امام (ره) نیاز مبرم داریم و نباید هم به آن اکتفا کنیم. باید با بازخوانی یک یک فرمایشات حضرت امام(ره) آنها را با گفتار و رفتار مسئولین نظام انطباق دهیم. این بهترین رفتار در مقابل کسانی است که می خواهند در آرا و اندیشه های امام تحریف ایجاد کنند.

ایشان در ادامه افزودند: یکی از بحث های بسیار اصولی که در فرمایشات حضرت امام(ره) به وفور دیده می شود، غرب ستیزی و ضدیت با لیبرالیزم است. سراسر فرمایشات حضرت امام(ره) پر است از این ضدیت. امثال این گفته ها بسیار در فرمایشات حضرت امام(ره) دیده می شود. مثلاً امام(ره) می فرمایند مراقب باشید که سیاست بازان پیوسته به شرق و غرب، با وسوسه های شیطانی، شما را به شرق و غرب نکشانند. عده ای درباره مسائل فرهنگی قضاوت می کنند. امام(ره) می فرماید همه ما مکلفیم که مردم را به راه مستقیم هدایت کنیم. اینکه بگوییم بگذارید همه چیز خودش اتفاق بیفتد، کجای فرمایشات امام(ره) است؟ امام(ره) می فرمایند تمام ناروایی ها، ظلمت است. تمام عقب افتادگی ها و غرب زدگی ها ظلمت است. اینهایی که توجه‌شان به اجانب است و رو به غرب توجه دارند، به ظلمت فرو رفته اند، اولیای شان هم ظلمت است.

به هیچ عنوان اُنس و الفتی بین اندیشه های امام و کسانی که لیبرالی می اندیشند، وجود ندارد. مقام معظم رهبری می فرمایند اگر امام نبود در همان بدو انقلاب آنها استبداد را در کشور می آوردند. همانهایی که در انقلاب مشروطه، شیخ‌ فضل الله نوری را در میدان توپخانه دار زدند و استبداد رضاخانی را که بدتر از استبداد قجری بود، در ایران حاکم کردند. استبداد جدید به مراتب خطرناک تر از استبداد گذشته است. امام نگذاشت استبداد با روپوشی متفاوت و با یک عوام فریبی، دوباره در جامعه حاکم شود. کاری که در مصر کردند. استبداد را به نام آزادی و لیبرالیسم برمی گردانند. امام (ره) در نامه ای که به منتظری می نویسد اظهار نگرانی می‌کند. مصداق نامحرمان، همین لیبرال هایی هستند که امام(ره) همیشه راجع به آنها تذکر می دادند که اگر این نامحرمان بر انقلاب مسلط شوند، انقلاب را از مسیر خودش منحرف می کنند.

امام(ره) راجع به آمریکا و استکبار جهانی هیچ رودربایستی ندارند و از مبارزه با استکبار جهانی و بحث حمایت از مستضعفین هیچ گاه کوتاه نمی آمدند. امام می فرمودند هیهات، خمینی در برابر تجاوز دیوسیرتان و کافران به پیروان حضرت محمد(ص) و ادیان ابراهیمی کوتاهی کنند. من خون خود را برای ادای حق و فریضه حق اهدا می کنم و آماده شهادتم. اگر یکه و تنها هم بمانم، به مبارزه با ظلم، شرک و بت پرستی ادامه می دهم. با کمک بسیجیان، خواب خوش را از ستمگران سلب خواهم کرد.آن اندیشه محوری امام(ره) که در گذشته خیلی وضوح داشت؛ بحث استکبارستیزی و در رأس آن آمریکاستیزی به معنای دقیق کلمه بود. امام(ره) واقعاً آمریکا را شیطان بزرگ می دانستند. شما در برابر شیطان بزرگ خم می شوید و می گویید ارباب! ما را قبول کن یا با آن مقابله و مبارزه می کنی؟ اینکه امام(ره) می فرمایند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، شعار صرف نیست، واقعاً به آن باور دارند. زیرا ماهیت و ذات باطل، یک ذات سست و شکننده مثل خانه عنکبوت است. امام(ره) به این یقین دارد. تمام احرار و مستضعفین جهان را برای مبارزه با استکبار جهانی و در رأس آن، آمریکا دعوت می کنند. در همین ۳۶-۳۵سالی که هر کجا در دنیا جنگ، جنایت و تروری رخ داده، یکی از مهمترین عوامل آشکارش، آمریکا بوده است.

اندیشه محوری دیگر امام(ره) استقلال است. فرمایشی از امام(ره) پیدا نمی کنید که استقلال در آن نباشد. مثلاً راجع به دانشگاه ها که بحث مهمی است، می فرمایند ما دانشگاهی می خواهیم داشته باشیم که در خدمت خود ملت باشد. نه اینکه دانشگاهی که بگوید رو به تمدن می خواهیم برویم، ولی از همه لحاظ وابسته است. ما با آن دانشگاه از اساس مخالفیم. ما متخصص می خواهیم. اسلام با تخصص مخالف نیست. دعوت کرده که حتی از کافران هم علم را بگیرید. اما باید این علم در خدمت ملت و کشور باشد. امام(ره) هیچ ضدیتی با تمدن و پیشرفت فناوری ندارد بلکه با وابستگی مخالف است. می فرماید اگر می خواهید مملکت تان از خودتان باشید، یک کشور خودکفا باشید، باید از سوغات هایی که برای ما می فرستند، بر حذر باشید. ما با صنعت و علم غرب مخالف نیستیم. اصلاً این طور نیست. ما با آن آزادی غربی که بی حد و حصر باشد، مخالفیم. منظور از خودکفایی، خوداتکایی است. اینکه تولید فلان کالا در داخل صرفه اقتصادی ندارد، به این معنا نیست که قادر به تولید آن نیستیم.

موضوع بعدی امام و قانون گرایی است و اصراری که امام بر قانون اساسی و قانون موضوعه دارند. امام راجع به قانون گرایی، رودربایستی ندارد. قانون در این کشور محور است. نمی شود هر جا که مطابق میل شما باشد، خوب باشد، مطابق میل شما نباشد، بد باشد. قانون در کشور ما روشن است. اگر با قانون گزینشی برخورد نکنیم و قانونی که الهی و اسلامی است و شورای نگهبان انطباق قانون را با شرح لحاظ می کند، ملاک باشد، به راحتی می توانیم از سختی ها عبور کنیم.

بحث دیگر امام(ره)، بحث اسلام سیاسی است. امام پایه گذاری اسلام سیاسی را کرد و ولایت فقیه را پایه اسلام سیاسی می داند، آن هم اسلامی شدن بر اساس اسلام ناب نه اسلامی شدن بر اساس اسلام آمریکایی. اسلام آمریکایی، اسلام جاهلان و متحجرین است که امام با آن مبارزه می کند و چه آن اسلام غرب زده و مقهور غرب. نمی خواهد مردم را فقط به سمت آخرت و گسستن از دنیا، دعوت کند. نمی شود اسلام از این دنیا بگذرد و اداره دنیا را به بیگانگان بدهد. این اسلام، اسلام آمریکایی است.

موضوع بعدی امام و ولایت فقیه است. می فرمایند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور شما آسیب نبیند. امام صاحب نظریه ولایت فقیه هستند. دشمن فهمیده تا زمانی که ولایت فقیه باشد استقلال در کشور ما خدشه دار نمی شود. آن اصول و آرمان های انقلاب خدشه دار نمی شود. لذا باید ولایت فقیه یعنی ریشه انقلاب را بزنیم. شما از اندیشه امام نمی توانید سر سوزنی پیدا کنید که با ولایت فقیه بشود شوخی کرد.

محور بعدی، امام و انقلابی گری است. بعضی افراد می گویند انقلابی‌گری را کنار بگذاریم، معقول رفتار کنیم، انقلاب مال دهه ۶۰بود دیگر اینها با منافع ملی و پیشرفت کشور مطابقت ندارند. اصلاً از اندیشه های امام چنین چیزی نمی توانید بیرون بیاورید. مگر می شود انسان باور انقلابی داشته باشد ولی روحیه انقلابی نداشته باشد؟ این روحیه است که توانسته کشور را از آسیب ها نجات دهد. مردم ما روحیه انقلابی دارند اجازه نمی دهند استکبار کوچکترین خدشه ای به انقلاب ما وارد کنند.

سبک زندگی غربی باعث می شود که افراد بی حس و بی تفاوت شوند. سبک زندگی غربی نقطه مقابل بصیرت و هوشمندی سیاسی است که جوانان ما را به انقلاب بی تفاوت می کند. مطلب دیگر امام(ره) حمایت از پابرهنگان و مستضعفان است. امام(ره) می فرمایند باید همه تلاشمان را بکنیم تا آنجا که ممکن است خط اصولی حمایت از مستضعفین را حفظ کنیم. باید کوشش کنیم اخلاق کاخ نشینی را از این ملت بزداییم. مستضعفین ولی نعمت ما هستند، یا این جمله مشهور امام(ره) که یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ ها و کاخ نشینان شرف و برتری دارد. ایشان در نهایت سادگی در جماران زندگی کردند و به این زندگی افتخار می کردند. چرا الان حرم امام(ره) را این طور ساختند و از پول بیت المال برای آن این چنین هزینه کردند؟ اینها باعث تعارض میان جوانان ما می شود. امام(ره) این طور تجمل‌گرایی و لوکس‌گرایی که مجسمه اسلام آمریکایی است، قبول نداشتند. چرا با میراث امام(ره) که مردم به آن دل بستند، بازی می کنید؟ باید حواسمان باشد در یک بازی قرار نگیریم. بعضی از اینها آرزویی است که عده ای باید به گور ببرند که با افکار امام(ره) چنین کارهایی بکنند.

وظیفه و رسالت داریم که اسلام را به دنیا صادر کنیم. اینکه بعضی ها می گویند این چه کاری است که ما با آمریکا و سعودی ها در بیفتیم، اما امام(ره) می فرمودند جهانی شدن اسلام جزء اهداف اصلی انقلاب است. انقلاب اسلامی با مبارزه با دگماتیسم می خواهد خود را صادر کند و دنبال کشورگشایی نیست.  قابلیت ها و ظرفیت های این پیام، مردم جهان را تشنه آن کرده است که زندگی را برای ایشان بامعنا کند و بی عدالتی را از بین ببرد. پیام انقلاب اسلامی چون قیام در برابر این بی عدالتی ها است در گوشه دل و جان مردم می نشیند.

بحث بعدی امام(ره) و جهانی شدن انقلاب اسلامی، به مثابه مقدمه سازی ظهور حضرت حجت(عج) است. امام می فرمایند امیدوارم که این نهضت و انقلاب به ظهور حضرت حجت(عج) متصل شود و به نجات همه مستضعفین بیانجامد. در پیامی به خانواده شهدا می فرمایند: آخرین سخنم به شما این است که به جمهوری اسلامی که ثمره خون پدرانتان است تا آخر وفادار بمانید تا زمینه را برای ظهور حضرت بقیه الله اعظم(عج) فراهم کنید. لذا کسانی که در مجاهدت انقلابی رفوزه شدند این فکر را باید از خود دور کنند که بتوانند در دوره ظهور نقشی ایفا کنند. فضای ظهور فضایی است که اسلام قدرت دارد و فضا را مساعد می کند که ملت های جهان به اسلام گرایش پیدا کنند. کسانی که می خواهند یاور امام زمان(عج) باشند باید تلاش کنند. قرار نیست همه چیز با معجزه حل شود.

ایشان ادامه داد: چند جمله ای راجع به مذاکرات هسته ای عرض می کنم. نکته اول اینکه اصل مذاکره لازم است. کسی نمی تواند ضرورت مذاکره را منکر شود. نظام اسلامی همیشه دنبال مذاکراتی است که بتواند منافع ملی را تأمین کند و راه را برای پیشرفت کشور مهیا کند. همیشه در همه دولت ها این مسأله بوده است. بعضی دولت ها کم توفیق بودند بعضی ها توفیق بیشتر پیدا کردند. مطلب بعدی این است که ما نسبت به مذاکره کنندگان خود حسن ظن داریم. اینکه بعضی ها القای خیانت آنان را می کنند، غلط محض است. آنچه که امروز برای ما مهم است این است که خطوط قرمزها باید رعایت شود. مقام معظم رهبری فرمودند ما نباید از اصل پیشرفت هسته ای که در درون کشور توسط دانشمندان ما فراهم شده است، بگذاریم. هر توافقی که ما را از آن محروم کند و موجب لغو تحریم‌ها نشود مردود است. رئیس جمهور هم دائماً گفته است هر توافق نامه ای ایجاد شود باید فی الفور تحریم ها برداشته شود. بازرسی های نامعقول به ویژه از مراکز نظامی و بازجویی از دانشمندان ما خطوط قرمز ما است. بدانید طرف مقابل گرگ است. امام(ره) فرمودند رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است. تا زمانی که فکر می کنید می شود منافع ملی را تأمین کرد، ادامه دهید. اگر دیدید نمی شود و مردم احساس تحقیر می کنند و تردید علیه نظام اسلامی ایجاد می شود، قطع کنید. این تفکر که بدون توافق نمی شود کشور را اداره کرد، صددرصد غلط است. اینکه رکود اقتصادی فقط با توافق حل می شود، چنین چیزی نیست. آن چیزی که مهم است این است که شما با جلوگیری از واردات بی رویه که کمر تولیدکننده ایرانی را شکسته، باید تولید داخلی را حمایت کنید. با جلوگیری از خام فروشی ها به اقتصاد بیمار پایان دهید. با جلوگیری از قاچاق کالا اقتصاد کشور را جان دهید. همین قاچاق ها است که تولید را دچار مشکل کرده است. با مبارزه با مفاسد اقتصادی به اقتصاد کشور رشد دهید. با اسراف ها و ریخت و پاش ها مبارزه کنید. جلوی اینها را بگیرید. با اصلاح نظام بانکی و جاری و ساری شدن سرمایه ها در رگ های کشور، اقتصاد کشور را نجات دهید تا همه از امکانات پولی کشور استفاده کنند و نه یک عده خاص. با دادن مشارکت های اجتماعی به مردم، اقتصاد را نجات دهید. با دانش بنیان کردن اقتصاد کشور در همه عرصه ها اقتصاد را جان دهید. با مراوده با همه کشورها به غیر از استکبار، اقتصاد کشور را بهبود بخشید. امروز هر بچه ای می داند که مشکلات اقتصادی کشور بیش از اینکه از تحریم ها باشد، از ضعف مدیریت ها است.

حجت الاسلام غلامی در آخر با تأکید به این نکته امام(ره) که می فرمایند: تمامی قدرت ها و ابرقدرت ها بدانند که تا آخرین نفر، منزل و قطره خون برای اعتلای کلمه الله ایستاده ایم، گفت: این تصور که انقلاب به حاشیه برود و رنگ ببازد و در نسل جدید تضعیف شود را باید به گور ببریم. اگر امروز خدای نکرده به کشور ما تجاوزی صورت گیرد و جنگی رخ دهد، به مراتب جوانان ما قوی تر از جوانان دهه ۶۰مجاهدانه و عاشقانه با توطئه ها مقابله می کنند و تا آخرین قطره خون در مقابل حرکت زورمدارانه عالم می ایستند. هیچ چیزی برای ما شیرین تر از این نیست که برای انقلاب جان ناقابل خود را هدیه کنیم.