فیلم های کوتاه در مقایسه با فیلم های بلند سینمایی حرف های جدی تری برای گفتن دارند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، “بلندای فیلم کوتاه در ایران”عنوان اثری است که در آینده نزدیک در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان تهیه و توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر خواهد شد.

به بهانه آشنایی بیشتر با این اثر گفتگویی کوتاه با آقای مهدی بوستانی انجام دادیم که متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

 لطفا بفرمایید که موضوع اثر شما چیست ؟

فیلم کوتاه و جایگاه آن( در دو وجه بالقوه و بالفعل) در سینمای کشور موضوع این کتاب است؛ پنج فیلم شاخص چند سال اخیر که دارای ارزش های مضمونی و هنری والایی بودند، انتخاب شدند و ضمن معرفی شان در این کتاب، طی گفتگوی مبسوطی  با نویسنده و کارگردان فیلم، در مورد جنبه های مختلف آن فیلم و دیگر مسائل مربوط به فضای فیلم کوتاه در کشور صحبت کرده ایم. از نقد و تحلیل مضمونی و تکنیکی فیلم گرفته تا دیگر مسائلی که همه ی فیلمسازان این عرصه و دانشجویان و هنرجویان سینما مبتلا به آن هستند  در این کتاب وجود دارد. پنج فیلم مورد بحث در این کتاب که از نگاه من( که بیشتر مضمون گرا هستم تا فرم گرا)، برترین های چند سال اخیرند، عبارت اند از:  فیلم های کوتاه داد (محمد ارژنگ)، روشنایی های شهر (آیدا پناهنده)،یه روز قشنگ برفی (ماهایا پطروسیان و امیر توده روستا)، شیر تلخ (ناصر ضمیری) و جنگل (نیما عباس پور).

 کار شما تحلیلی است یا توصیفی؟

هر دو. هرچند فیلم های برگزیده و مورد بررسی قرار گرفته، آثاری هستند که احتمالاً مخاطبان کتاب آن ها را دیده اند اما با ضمیمه کردن فیلمنامه ی آن فیلم ها به کتاب (که می توان این بخش را توصیفی دانست)خواستیم تا مخاطب با خواندن فیلمنامه، قبل از ورود به بخش گفتگو با فیلمساز و نقد اثر (که این بخش، تحلیلی است) آمادگی لازم برای حداکثر بهره وری از کتاب را پیدا کند.

 مهمترین تفاوت کار شما با دیگر کارهایی که در این حوزه انجام شده چیست؟

متأسفانه در این زمینه کاری انجام نشده است و دلیل این که شخصاً به عنوان یک فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم کوتاه، دست به چنین کاری زدم، همین خلأ در فضای ادبیات سینمایی مان بود. وگرنه درآوردن چنین کتاب هایی کار منتقدین سینمایی است اما اکثر آن ها ترجیح می دهند در مورد فیلم های بلند که  رنگ و لعاب به ظاهر حرفه ای و حاشیه های جذاب و عوامل و بازیگران مشهور دارند، نقد بنویسند و تحلیل ارائه دهند تا فیلم های کوتاه که عمدتاً چنین جذابیت هایی ندارند اما در عوض، حرف های جدی تری برای گفتن دارند.

 چنانچه نکته خاصی در خصوص این اثر لازم می دانید مطرح شود، بفرمائید.

امیدوارم این کوشش ناچیز ، حداقلی از فایده را برای مخاطب واقعی اش که اهالی ی فیلم کوتاه و علاقه مندان جدی فیلمسازی هستند، داشته باشد و اگر هم ان شاء الله به دست مخاطب عمومی تر رسید، در تغییر نگاه آنان به مقوله ی فیلم کوتاه مؤثر باشد. چرا که هنوز شناخت درستی از فیلم کوتاه در بین عموم مردم و حتی قشر فرهیخته تر جامعه وجود ندارد.

 

گفتنی است کتاب ” بلندای فیلم کوتاه در ایران” به قلم مهدی بوستانی شهربابکی به زودی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر خواهد شد.