فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد

فصلنامۀ کتاب نقد، سعی دارد عرصه‌ای باشد برای تضارب آراء و ارائه نقد و ارزیابی نظرات و عقاید گونا‌گون در حوزه فلسفه، دین‌پژوهی و مباحث نظری فرهنگ، سیاست، فقه و حقوق و سایر ساحات اندیشه و فکر باتوجه و تاکید بر استفاده کارآمد از ادبیات نقد و بهره‌گیری از نظرات و تأملات محققان حوزه و دانشگاه، جهت پاسخگویی به سؤالات و شبهات موجود در فضای فکری ایران معاصر.

تاکنون ۹۴ شماره از کتاب نقد منتشر شده است و به موضوعاتی همچون سکولاریسم، دین و دنیا، پلورالیزم دینی و تکثر گرایی، تفسیر به رأی نسبیت و هرمنوتیک، فقه و دولت، اسلامیت و جمهوریت، دیانت و مدنیت، اسلام و نظام لیبرال سرمایه‌داری، حقوق زن، نقد تاریخ‌نگاری معاصر در حوزۀ انقلاب، خشونت و تساهل، اصلاحات، فمینیسم، رفتار علوی، دموکراسی، جریانشناسی، دین و قرائت‌پذیری، جهانی شدن، تحجر، تجدد، روشن‌اندیشی، ملی‌گرایی، کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، فلسفۀ اخلاق، باردیگر کنوانسیون، صهیونیسم، گفتمان دین‌پژوهی، علوم انسانی، اکنون و آینده، عرفان‌های منهای شریعت، حقوق بشر، گفتمان عدالت، خاتمیت و عدالت، صوفیگری، آسیب‌شناسی دینداری عامه، حماسه عاشورا، آسیب‌شناسی تربیت دینی در مدارس، پرسش از عشق، آسیب‌شناسی دین‌پژوهی سنتی، معنویت‌گرایی نوپدید و آسیب‌شناسی دین‌پژوهی متجدد و سلوک صادق و کاذب، و وحیانیت قرآن پرداخته است.

این نشریه با همکاری برخی از گروه‌های علمی پژوهشگاه منتشر می‌شود، و در برهه ای پرتیراژترین مجله نظری و نقّادانه کشور بوده است.

  • مدیر مسئول: علی اکبر رشاد
  • سردبیر: رمضان علی تبار
  • دبیر اجرایی: سیدمهدی حسینی

جهت ارتباط با دفتر مجله با شماره تماس ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ تماس حاصل نمایید. همچنین برای اطلاع از اخبار و مشاهده مقالات به سایت رسمی مجله در اینجا کلیک کنید.