فصلنامه انتقادی – نظری “کتاب نقد ۷۰/۷۱”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تازه‌ترین شماره فصلنامه انتقادی-نظری در حوزه علوم انسانی«کتاب نقد» با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیری آقای عطاالله رفیعی‌آتانی، در شماره جدید خود به بررسی و نقد “نظریه علم دینی علامه حضرت آیت‌الله جوادی آملی”؛ با آثاری از حجج‌الاسلام محمدرضا مصطفی‌پور، عبدالحسین خسروپناه، محمدرضا خاکی، سیدمحمدتقی موحد ابطحی و…، همراه گفتگو با حجج اسلام حمید پارسانیا و سیدمحمدمهدی میرباقری و دکتر مهدی گلشنی پرداخته است.

شماره ۷۰-۷۱ فصلنامه کتاب نقد در تکمیل شماره ۶۹ به بررسی و نقد نظریه آیت‌الله جوادی آملی در مورد علم دینی اختصاص یافته است. سردبیر مجله در سخن آغازین شماره جدید نوشته است:

آنچه که در این شماره تقدیم محضر صاحبان ایده یا عقیده در قلمرو علم دینی شده است در تداوم بررسی و نقد نظریه آیت‌الله جوادی آملی پیرامون این موضوع مهم است. با انتشار شماره نخست بسیار تحسین شنیدیم، مهمترین تحسینی که شنیدیم به خاطر ارائه یک الگوی اخلاقی و منطقی برای نقد علمی بود. البته بررسی و نقد همراه با حرمت‌گذاری شایسته برای حریم شخصیتی بزرگ و موثر در تولید و ترویج معارف اسلامی به ویژه معارف مورد نیاز گفتمان انقلاب اسلامی همراه با همراهی معظم‌له از توفیقات استثنائی و خوش اقبالی ما در تولد دوران جدید کتاب نقد بود. 

در فصلنامه کتاب نقد ۷۰/۷۱ می خوانیم:

تبیین و نظریه:

-علم دینی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی / محمد رضا مصطفی پور

– بررسی رابطه علم و دین و معنای علم دینی در شش ساحت گوناگون / عباس فتحیه

نقد و ارزیابی:

– فرآیند علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی / عبدالحسن خسروپناه –قاسم بابایی

– ارزیابی راهکارهای تولید سه گانه علم دینی / سید محمد تقی موحد ابطحی

– ملاحظاتی انتقادی بر مبانی نظری علم دینی از منظر استاد علامه جوادی عاملی / مجمد رضا خاکی قراملکی

– سنجش معیار علم دینی / رمضان علی تبار فیروز جایی

و بخش پایانی، گفت و گو:

نقد نقد( در پرتو ایضاح مفهومی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی) / حمید پارسانیا

علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی در ترازوی نقدی بنیادین / سید محمد مهدی میرباقری

تاملاتی پیرامون نظریه علم دینی / مهدی گلشنی

تبیین نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی / مرتضی جوادی آملی

 

علاقمندان می توانند جهت تهیه این فصلنامه  به سایت سازمان انتشارات پژوهشگاه، به نشانی اینترنتی http://poiict.org/category/ketabe_naqdمراجعه فرمایید.