کتاب علم و دین و علم دینی

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب ” علم و دین و علم دینی”به کوشش ابراهیم دادجو، محقق ارزشمند گروه معرفت شناسی پژوهشگاه منتشر شد.

بی‌گمان، تعارض علم و دین دیدگاهی ناپخته است که از عدم معرفت حقیقی به علم و دین ناشی می‌شود و از محصولات تفکر پوزیتیویستی  است که دوره‌ای نه چندان طولانی بر علم حاکم بوده است. ولی نفی این تعارض هرگز به معنای وجود راه‌حل کلی نیست. هر موردی راه‌حل متناسب با خود را می‌طلبد. ممکن است در موردی تفسیری جدید از دین و در مورد دیگری تحلیلی جدید از نظریات علمی ارائه شود. امید می بریم مقالاتی که در این مجموعه ارائه می شود، در توضیح مسائل مربوط به موضوع علم و دین، و پاسخ گویی به سوالات و نیازهای موجود، کافی بوده، مورد استفاده معرفت پژوهان عزیز واقع شده باشد.

در بخشی از مقدمه نویسنده میخوانیم :

علم حوزه‌های بسیار مختلف، از قبیل نجوم و ستاره‌شناسی و زمین‌شناسی و زیست‌شناسی و غیره، را دربر می‌گیرد و همۀ این زمینه‌ها با اندیشه‌های دینی ارتباط داشته‌اند و بررسی ارتباط علم و دین در همۀ آنها مورد توجه بشر بوده است. زمانی مسئلۀ مرکزیت زمین در عالم و ارتباط آن با دین در کانون توجه فلاسفۀ دین قرار گرفت و زمانی دیگر، مسئلۀ داروینیسم و تکامل موجودات جای آن را گرفت. بی‌تردید، هر نظریه‌ای که امروزه در حوزه‌های مختلف علم ظهور می‌کند با اندک فاصله‌ای به قلمرو بحث علم و دین وارد می‌شود و از ارتباط و یا عدم ارتباط آن با دین سخن به میان می‌آید. در قرن بیستم، علوم بشری تحولات سرسام‌آوری را پشت سرگذاشتند و همین امر موجب گردید که بحث علم و دین هم از این تغییرات بی‌نصیب نماند. مباحث فیزیک و اختر فیزیک نظری ، هوش مصنوعی و علوم‌شناختی، زبان‌شناسی جدید و مهم‌تر از همه، علم ژنتیک موجب پیدایش جذاب‌ترین مباحث در این زمینه بوده‌اند.

مجموعه مقالات حاضر، حاصل جمع مقالات متفرق در محور کلی « علم و دین» است. همه مقالات این مجموعه، پیش تر در شماره های گوناگون نشریه ذهن، به چاپ رسیده است. گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تاکنون چهار شماره از نشریه ذهن را به این موضوع اختصاص داده است که عبارت اند از: شماره ۲۱-۲۱ ( علم و دین ۱و۲)، شماره ۲۵ ( علم و دین ۳)، و شماره ۳۰( علم و دین ۴). این نشریه همچنین، شماره ۲۶ را به موضوع علم دینی اختصاص داده بود.

گفتنی است کتاب ” علم و دین و علم دینی”به کوشش ابراهیم دادجو، با قیمت  ۵۰۰۰۰   تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.