صندوق حمایت از پژوهشگران از همه ظرفیتهای داخل و خارج کشور بهره می گیرد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دکتر ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور روز شنبه ۷/۶/۹۴ با آیت الله رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار که دکتر مومنیان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل صندوق حمایت از پژوهشگران ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمعزی معاون آموزش پژوهشگاه و رییس موسسه آموزش عالی حکمت، دکتر عباس زاده مدیر کل حوزه ریاست و امور بین الملل پژوهشگاه ، دکتر بابایی مدیر همکاری های علمی پژوهشگاه و دکتر امیرچقماقی مدیر روابط عمومی پژوهشگاه حضور داشتند،  پس از معرفی کوتاهی از پژوهشگاه دکتر ضرغام با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق حمایت از پژوهشگران گفت:

برای تاسیس این نهاد ۲۴ بنیاد بین المللی در سایر کشورها مطالعه شد و تقریبا هفتاد درصد فعالیتهایی که انجام می شود مشابه این بنگاهها است ولی هدف های مهم دیگری هم در این صندوق تعریف شده است. از جمله این اهداف می توان به کاربردی بودن پژوهش ها اشاره کرد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در ادامه افزود:

تلاش ما این است تا حاصل پژوهش ها مسولان نظام را در تصمیم گیری یاری رساند.

دکتر ضرغام با اشاره به اینکه توسعه مرزهای دانش و کاربردی بودن پژوهش ها در جهت رفع معضلات جامعه از دیگر اهداف این صندوق بشمار می آید افزود:  

تعیین اولویت های پژوهش گام مهمی است که ما را در رسیدن به این اهداف یاری می رساند.

وی با اشاره به وجود ۷۷۰ هزار دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی، بهره گیری از این ظرفیت را برای رسیدن به اهداف صندوق مهم ارزیابی کرد و برنامه صندوق را در همکاری با دستگاه ها و نهاد های پژوهشی تعریف نمود.

وی با اشاره به اینکه تلاش صندوق حمایت از پژوهشگران این است که جهت دار کمک کنند افزود:

برای پیشبرد اهداف صندوق از تمام ظرفیت های داخل و خارج کشور بهره می گیریم.

وی حمایت های صندوق از دوره های پسا دکترا را در جهت انجام پژوهش های کاربردی و اجرای پروژه های هدفمند دانست.

آیت الله رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تشکر از توضیحات دکتر ضرغام به تبیین زمینه های همکاری میان پژوهشگاه و صندوق پرداخت وگفت :

با توجه به توضیحاتی که از اهداف صندوق ارائه شد و همچنین با توجه به فعالیتها و ظرفیت های موجود در پژوهشگاه که در بسیاری از اولویت های پژوهشی تعریف شده؛ پژوهشگاه توان همکاری با صندوق را دارد به خصوص در عناوین حائز اولویتی که قبلا برای صندوق حمایت از پژوهشگران ارسال شده است.

آیت الله رشاد با توجه به آمادگی پژوهشگاه در اجرای پروژه هایی با موضوعات فلسفه دین، فلسفه اخلاق، اخلاق علم،  روش شناسی ها، و فلسفه های مضاف گفت:

پژوهشگاه با تکیه بر ظرفیت اعضا هیات علمی محض گروه اخلاق و تربیت آمادگی دارد در حوزه اخلاق علم، فلسفه اخلاق و نهادینه کردن اخلاق در جامعه که از نیازهای بسیار مهم کشور و از عناوین حائز اهمیت صندوق است، همکاری مشترک با صندوق داشته باشد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام دکتر میرمعزی ضمن بیان برخی محورهای حائز اهمیت که لازم است صندوق به آن موضوعات بپردازد، به برخی از مشکلات موجود در همکاری پژوهشگاه و صندوق اشاره نمود.

 

در پایان این نشست توافق شد تا سند تفاهم نامه همکاری جامع میان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تنظیم و امضا شود .