شماره ۷۰/۷۱ فصلنامه “کتاب نقد” به چاپ دوم رسید

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شماره ۷۰/۷۱  فصلنامه انتقادی-نظری در حوزه علوم انسانی «کتاب نقد» با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و سردبیری آقای عطاالله رفیعی ‌آتانی، به چاپ دوم خود رسید.

دوره جدید فصلنامه کتاب نقد، با همکاری همه مراکز و شخصیت‌ های علمی در فضای نقد مبانی و نظریه ‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی منتشر می شود. پژوهشی بودن، انتقادی بودن، اسلامی بودن و در قلمرو علوم انسانی بودن، خصوصیات درهم‌تنیده و ممزوج هویت دوره جدید کتاب نقد است.

بی‌گمان«کتاب نقد» به عنوان یکی از اثرگذارترین مجلات با بیشترین شمارگان در طی دودهه اخیر بوده است که در قلمرو تولید و ترویج معارف اسلامی متناظر با دوران جدید حیات اسلامی منتشر شده است.

دوره نخست کتاب نقد (تا کنون) عمدتاً بر مدار فلسفه دین، کلام جدید و…، به هدف تبیین و دفاع عقلانی از آموزه ‌ها، مبانی و معارف دینی متناظر با ضرورت‌ های بستر فرهنگی فعال در کشور در دو دهه گذشته بوده است.

شماره ۷۰-۷۱ فصلنامه کتاب نقد در تکمیل شماره ۶۹ به بررسی و نقد نظریه آیت‌ الله جوادی آملی در مورد علم دینی اختصاص دارد.

مطالبی که در این شماره تقدیم محضر صاحبان ایده یا عقیده در قلمرو علم دینی شده است، در تداوم بررسی و نقد نظریه آیت ‌الله جوادی آملی پیرامون این موضوع مهم است.

آنچه که مجموعه بررسی ‌ها و گفت و شنودها برآن گواهی می ‌کند، ضرورت تببین مستمر نظریه حضرت آیت‌ الله جوادی آملی همراه با استخراج استلزامات منطقی آن برای تداوم آن در حوزه ‌های موضوعی علوم مختلف است. به نظر می ‌رسد، بخشی از این کار فقط از معظم ‌له ساخته است اما بخش مفصل‌ تر آن بر عهده کسانی است که سال‌ ها با تلمذ در محضر ایشان و تأمل درآثار ایشان با مبانی و زوایای پیدا و پنهان نظریات ایشان آشنایی بیشتری پیدا کرده و در نتیجه می ‌توانند مکنونات و مبانی و ملازمات و نتایج این نظریه را آفتابی‌ تر کنند.

در شماره ۷۰/۷۱  فصلنامه “کتاب نقد” مقالات زیر در تبیین نظریه آیت الله جوادی آملی آمده است:

– علم دینی از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی / محمد رضا مصطفی پور

– بررسی رابطه علم و دین و معنای علم دینی در شش ساحت گوناگون / عباس فتحیه

– فرآیند علم دینی از نظرگاه آیت الله جوادی آملی / عبدالحسن خسروپناه –قاسم بابایی

– ارزیابی راهکارهای تولید سه گانه علم دینی / سید محمد تقی موحد ابطحی

– ملاحظاتی انتقادی بر مبانی نظری علم دینی از منظر استاد علامه جوادی عاملی / محمدرضا خاکی

– سنجش معیار علم دینی / رمضان علی تبار فیروز جایی

– نقد نقد( در پرتو ایضاح مفهومی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی) / حمید پارسانیا

– علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی در ترازوی نقدی بنیادین / سید محمد مهدی میرباقری

– تاملاتی پیرامون نظریه علم دینی / مهدی گلشنی

– تبیین نظریه علم دینی حضرت آیت الله جوادی آملی / مرتضی جوادی آملی

 

لازم به ذکر است چاپ دوم شماره ۷۰/۷۱ فصلنامه کتاب نقد، سال شانزدهم ویژه بهار و تابستان ۱۳۹۳ با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

علاقمندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتیhttp://poiict.org/category/ketabe_naqdمراجعه فرمایید.