زمبنه همکاری علمی مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه پالرمو با پژوهشگاه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست و گفتگوی علمی گروه تاریخ  با سه نفر از اساتید اسلام شناسی و مطالعات عربی دانشگاه پالرمو ایتالیا، روز یکشنبه ۲۲/۰۶/۱۳۹۴ از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در محل پژوهشگاه دفتر قم با همکاری معاونت بین الملل حوزه  و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

هیئت اساتید اسلام شناسی و مطالعات عربی دانشگاه پالرمو شامل آقای پروفسور پلیتری، (رئیس مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه پالرمو)، آقای دکتر دانیلا سیکاری (استاد تمدن اسلامی و تاریخ کشورهای عربی) و خانم پروفسور ماریا گراتزیا شورتینو (استاد تاریخ و تمدن اسلامی)و اندیشمندان  ایرانی: حجت الاسلام والمسلمین اسدی نسب، حجت الاسلام والمسلمین سوادی، حجت الاسلام والمسلمین محرمی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسعلی شاملی و دکتر احمدی، با یکدیگر به گفت و گو نشستند.

در این نشست علمی، ابتدا پروفسور پلیتری به عنوان نخستین سخنران به تشریح اهداف سفر علمی به ایران و اوضاع مطالعات اسلامی در دانشگاه پالرمو پرداخت و مسائل مختلفی را در این حوزه به زبان عربی مطرح کرد.

وی ابتدا به تاریخچه شکل‌گیری کرسی مطالعات اسلامی و مطالعات عربی در دانشگاه پالرمو در سیسیل ایتالیا اشاره کرد و افزود: دانشجویان مختلفی از کشور‌های گوناگون مثل پاکستان، کشور های عربی و کشور های اروپایی در این دانشگاه در حال تحصیل در رشته‌های مطالعات اسلامی هستند. مسئله ای که در این میان وجود دارد تمایز و تعصبی است که در میان دانشجویان مسلمان نسبت به دین و ملیت خود دیده می شود. مثلا پاکستانی‌ها در مراسم دینی خود شرکت می‌کنند و عرب‌ها در مراسم خاص خود، و مراسم دینی مسلمانان این کشور‌ها به صورت مشترک برگزار نمی شود.

 

پروفسور پلیتری با اشاره به اهمیت تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: تقریب مذاهب اسلامی برای ما مسئله مهمی است که با آن مواجه هستیم و در این میان باید به دنبال روش‌های تحقق آن بود.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین اسدی نسب سخنرانی خود را به زبان عربی ارائه کرد. ابتدا ایشان شرح مختصر اما کاملی از فعالیت‌های علمی پژوهشگاه در حوزه‌های مختلف علوم انسانی اسلامی ارائه کردند و نظام پژوهشی این پژوهشگاه را که بر محور پژوهش تمحض محور و عقل‌گرایی است تشریح نمود. سپس مطالب خود را در دو محور عقلانیت در اسلام و روابط بین الادیانی و بینا مذاهبی در اسلام ارائه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محرمی، به عنوان سخنران سوم، سخنان خود را به زبان عربی ارائه کرد. ایشان مشکلات امروز بشری را ناشی از فقدان معرفت نسبت به زندگی صحیح دانست و آن را بر آمده از مدرنیته برشمرد و آموزه‌های اسلامی را به عنوان راه حل مشکل دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسعلی شاملی، سخنران دیگر این نشست علمی سخنرانی خود را به زبان عربی و انگلیسی در موضوع رابطه دین و سیاست ارائه کرد. ایشان عنوان کرد که دیانت ما عین سیاست ما است که این رابطه توسط امام خمینی(ره) مطرح شد و توسعه یافت. ایشان در ادامه به بررسی ابعاد مختلف این بحث پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین سوادی سخنرانی خود را در خصوص نقش عقل در اسلام و تعریف سیاست و دیانت از دیدگاه اسلام به زبان انگلیسی بیان کرد.

در پایان جلسه پروفسور پلیتری، مطالب ارائه شده را بسیار مفید و قابل تحقیق ارزیابی و ابراز امیدواری کرد ارتباط علمی دوسویه میان دانشگاه پالرمو و پژوهشگاه برقرار شود.

 

پس از پایان نشست، بخش‌های مختلف پژوهشگاه توسط هیأت ایتالیایی بازدید شد، که در این میان فضای پژوهشی مخصوص اعضای هیأت علمی بسیار مورد توجه قرار گرفت و از یک اتاقک پژوهشی به صورت نمونه بازدید به عمل آمد.