رونمایی از کتاب” اقتصاد تعاونی از منظر اسلام “

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دوشنبه ۱۶/۶/۹۴  در دهمین جشنواره تعاونی های برتر با حضور دکتر علی ربیعی، ضمن تجلیل از تعاونگران برتر، از کتاب اقتصاد تعاونی از منظر اسلام رونمایی کرد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: اگردر این شرایط بخواهیم در  مسیر درست اقتصادی حرکت کنیم  و رشد اقتصادی بالا را  هم تجربه کنیم  و زندگی مردم را بهبود بخشیم باید به تئوری های  تعاونگران توجه کنیم که راهکار اساسی حل مشکلات به شمارمی رود. .

در ادامه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمد علی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بعد از مراسم تقدیر از تعاون گران برتر برای حضار سخنرانی کرد.

وی به اهمیت توسعه تعاونی ها در ایران البته به سبک اسلامی اشاره کرد و گفت:  در سال ۸۶ با پیگیری های وزیر تعاون وقت، بنده به جلسه حوزه علمیه در این خصوص دعوت شدم . در حالی که نزدیک به پایان کتاب نظام اقتصاد علوی بودم به عنوان حوزه تمحض به این عرصه وارد و شروع به مذاکره با کسانی شدم که در عرصه اقتصاد تعاونی از دیدگاه اسلام کار کرده اند.

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه افزود: تحقیقات من به سخنرانی های شهید بهشتی ختم شد و دیگر هیچ صحبتی در امر تعاون از دیدگاه اسلام وجود نداشت. با اقتصاد دانان پایه اول ایران و جهان اسلام مثل آقای دکترمیرآخور و دکتر محمد چپرا تماس داشتم ولی بازهم مقاله ای که در این خصوص کار شده باشد، پیدا نشد.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی با اشاره به ضرورت تقسیم بندی تعاونی ها ادامه داد: ما میتوانیم تعاونی ها را  به سه دسته تعاونی، شبه تعاونی و تعاونی های کاذب تقسیم بندی کنیم. البته وزارت تعاون باید برنامه ریزی خوبی داشته باشد تا تمامی تعاونی های ایرانی به سمت تعاونی اسلامی و غیر کاذب بروند

وی با تأکید بر تحقیات انجام شده اش در مورد تعاونی های موجود در جهان تصریح کرد: تعاونی، در عرصه ی ملی و ایجاد اشتغال و رکود زدایی و حتی تورم زدایی کمک می کند.  همچنین نداسشتن پایگاه فکری فلسفی و نظری قابل دفاع اصلی ترین مشکل تعاونی ها است. به همین دلیل در جهان ابتدا از تعاونی ها حمایت صورت نمی گرفت . اما بعد ها تمام حکومت ها و نظام ها در سراسر دنیا دست به حمایت از تعاونی ها زدند. چون پایگاه فکری و فلسفی نداشتند، همیشه بدون توسعه از بین می رفتند.

حجت الاسلام یوسفی به روند تحقیقاتش اشاره و خاطر نشان کرد: در این تحقیق ما ابتدا از مبانی هستی شناختی اقتصاد تعاونی آغاز کردیم و گفتیم اهداف تعاونی اقتصاد اسلامی و تاریخچه تعاونی های دنیا را نوشته و نقاط ضعف و قوت آن را  بررسی کردیم و در بخش بعدی هم مدل های اجرایی اقتصاد تعاونی از دیدگاه اسلام و در بخش آخر هم پیامد های مدل های اجرایی اقتصاد تعاونی از دیدگاه اسلام را مورد  بررسی  قرار دادیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه در پایان متذکر شد:  این مطالب را می توان در هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی بحث و بررسی کرد و به نتایج درخوری نیز رسید، چون مرجعی مهم در این رابطه است. بنده چندین مورد زمینه همکاری های دیگر هم با وزارت تعاون دارم که امیدوارم در قالب نظریه اقتصاد تعاون اسلامی  با کمک وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی صورت بپذیرد. 

 

گفتنی است در حاشیه این مراسم از کتاب” اقتصاد تعاونی از منظر اسلام”به قلم حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی شد.