ره یافتگان، داستانکی برای یافتن راه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، «ره یافتگان» ازجمله صدها کتابی است که به کوشش  مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه تنظیم شده و در انتظار چاپ است. این کتاب که مجموعه داستانکهایی از زندگی  مشاهیر تازه مسلمان است، به همت گروه ادب و هنر این مرکز سامان یافته و هم اکنون آخرین مراحل آماده سازی خود را طی می کند.

 

درباره موضوع و نشر این کتاب گفتگویی با محمد حسن شاهنگی معاون مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترتیب دادیم که در زیر آمده است.

 

سوال : کتاب«ره یافتگان» به چه موضوعی می پردازد ؟

جواب :این اثر، شامل پرده هایی است هرچند کوتاه از زندگانی پر فراز و نشیب بزرگانی چون دکتر محمد لگن هاوزن، ادواردو آنیلی، احمد حنیف، دکتر گری میلر، دکترخولیو سزار مارتینز، دکتر والریا پوروخوا، دکتر محمد  والدمن، دیانا ترون ‌گوسو، پروفسور روژه گارودی و سایر ارجمندانی است که بعد از اسلام آوردن خودشان به یک مبلغ دینی برای  اسلام تبدیل شده اند. داستانک های این مجموعه بعضا برداشت هایی است از زندگی مشاهیر تازه مسلمان، که هر کدامشان قابل تعمق و اعتناست. منابع  مکتوب و تصویری مورد استفاده در گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان موجود است.

 

سوال : نویسنده مجموعه داستانک «ره یافتگان» کیست؟

جواب : آقای میرشمس‌الدین فلاح هاشمی از نویسندگان توانمند حوزه ادبیات هستند و پیش از این، از این نویسنده متعهد کشورمان انتشار کتاب« گلهایی که روی دیوار خشکید» در قالب داستان بلند و مجموعه شعر« لبخند روی دیوار» در موضوع دفاع مقدس را شاهد بوده ایم؛ ضمنا ایشان در مجموعه ۳ جلدی « ذوق لطیف ایرانی» که از تولیدات همین مرکز بوده، مشارکت داشته است.

 

سوال : اهمیت و ضرورت تولید این مجموعه در دوران حاضر چگونه است؟

جواب : کشور های اسلامی  در دوران حاضر به دلیل وجود جریان های افراطی مسلمان نما مانند داعش و سایر جریان های تکفیری حال و روز خوبی ندارند و به شدت بر طبل جریان اسلام ستیزی  توسط برخی فرصت طلبان غربیکوبیده می شود؛ همه تلاش بدخواهان در این راستاست که اسلام را دینی از رده خارج شده و منزوی نشان دهند. این در حالی است که واقعیت چیز دیگری است و با وجود همه تبلیغات منفی علیه آخرین دین الهی در قلب اروپا تعداد گرویدگان به این آیین روز به روز بیشتر می شود . مجموعه حاضر تلاش می کند تا در قالب جذاب و شیرین داستانک روایتگر گوشه ای از این گرایش ها باشد.

 

سوال : ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه چیست ؟

جواب :نکته جالب که در این کتاب به آن اشاره می شود این است که اکثر تازه مسلمانان  اندیشه محوری و  صلح جویی اسلام را بی نظیر معرفی کرده و عاشق رحمت مداری پیامبر آن یعنی حضرت محمد (ص) شده و جذب اسلام گردیده اند. در داستانک های این کتاب، گفته می شود که تازه مسلمانان، اسلام را در قلب و جان خود احساس کرده اند و با تمام وجود آن را پذیرفته اند. تلاش شده است تا چهره های منتخب این کتاب از میان اقشار و طبقه ها و ملیت های مختلف برگزیده شوند و این ویژگی بر جذابیت های کتاب می افزاید. تاکنون در قالب محصولات تصویری و مجموعه های مستند از رسانه های دیداری به این موضوع مهم پرداخته شده اما در شکل  کتاب و خصوصا در  قالب داستانک این موضوع مورد غفلت واقع شده بود .

 

سوال: نکته دیگری  که در خصوص این اثر لازم است گفته شود بفرمایید.

جواب :از جمله ویژگی های دیگر این کتاب آن است که تصاویر تازه مسلمانان نیز در این مجموعه درج شده و تلاش گردیده به شکل مختصر در زیر نویس،  معرفی فشرده ای از این شخصیت ها برای مخاطب جوان صورت پذیرد. همان طور که اشاره شد کلیه داستانک های این مجموعه واقعی و برگرفته از زندگی حقیقی افراد تازه مسلمان شده است و خواننده می تواند اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کند .

 

گفتنی است کتاب ره یافتگان که به سعی گروه ادب و هنر مرکز پژوهش های جوان و به قلم آقای میرشمس‌الدین فلاح هاشمی تنظیم شده، به زودی از طریق سازمان انتشارات پژوهشگاه منتشر و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. علاقه مندان میتوانند جهت اطلاع از انتشار و یا تهیه این اثر به سایت   www.poiict.org مراجعه کنند.