در حوزه های علمیه توجه به اخلاق و تربیت طلاب جوان همیشه دغدغه اصلی و محوری در کنار دروس رسمی بوده است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مجموعه مهارت های طلبگی عنوان مجموعه آثاری است که تا کنون یازده مجلد از آن منتشر شده است. این مجموعه در گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه سامان یافته است. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین پورامینی مدیر گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه ترتیب دادیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

 

علت اینکه سبب شد گروه سنتهای حوزوی و آداب طلبگی مرکز پژوهشهای جوان، به تولید مجموعه مهارت ‌های طلبگی اقدام نمایید چه بود؟

در حوزه‏ های علمیه، توجه به اخلاق و تربیت طلاب جوان همیشه دغدغه اصلی و محوری در کنار دروس رسمی بوده است و این ویژگی، زمینه رقابت سالم بین طلبه‌ ها، برای برخورداری از فضیلت ‌های اخلاقی و کسب مبادی آداب بوده است. انتقال تجربه‌ های صحیح و مفید بزرگان علم و استوانه‌ های اخلاق و تربیت به نسل نو طلبه، با استفاده از راهکار جدید و در قالب کتاب‌ های مهارتی، محور حرکت گروه سنت ‏های حوزوی مرکز پژوهش ‌های جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده است، هرچند این تلاش نمی ‏تواند جایگزین واقعی تلاش فرزانگان حوزه باشد که به عنوان پدران معنوی و مشاوران امین، نقش ایفا می ‏کردند؛ عالمانی که متأسفانه بسیاری از آنان در سال‌ های اخیر از میان ما کوچ کرده ‌اند. ازاین ‌رو می‏ توان هدف از تولید مجموعه مهارت‌ های طلبگی را در محورهای ذیل خلاصه کرد:

۱. آموزش مهارت‌ های خاص طلبگی در موضوعات و ساحت‌ های مورد ابتلای طلاب جوان؛

۲. جهت ‌دهی طلاب جوان به منظور حرکت در مسیر رشد و تعالی فردی و جمعی؛

۳. آشناسازی طلاب جوان با اقتضائات رفتاری و معرفتی مخاطبان حوزه.

عناوین این مجموعه در چه نظام موضوعاتی قرار دارند؟

نظام موضوعات این مجموعه، در دو طبقه تنظیم شده است. عناوین این مجموعه در یک طبقه‌ بندی به فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم شده است و در طبقه ‌بندی ثانوی، ذیل موضوعات فردی، به مباحث علمی، اخلاقی و تبلیغی پرداخته می ‏شود؛ مثلاً آثار تولید شده با عناوین برنامه ‏ریزی تحصیلی، جلسه درس، مطالعه، مباحثه، و روش تدریش ذیل موضوع «علمی» قرار می‏ گیرد. یا آثار تولید شده دیگر، با عناوین پاسخ به شبهه و پرسش، تبلیغ مجازی، سخنرانی دینی، روضه ‌خوانی، هجرت تبلیغی، ارتباط با جوان و ارتباط با کودک و نوجوانان ذیل موضوع «تبلیغی» جای می‏ گیرد.

چه ویژگی‌ های شکلی و محتوایی برای این مجموعه لحاظ کرده ‌اید؟

قالب نوشتاری آثار، مهارتی است که با تکیه بر خوش ‌خوانی و کاربردی ‌بودن آن تدوین شده است. از نظر شکلی نیز تلاش شده است به زیباترین صورت، صفحه ‌آرایی و تصویرسازی شود تا طلاب جوان، صمیمیت بیشتری با آن برقرار کنند.

گزارش مختصری از فرایند تولید این مجموعه ارائه بفرمایید؟

رصد و تصویب عناوین این مجموعه به وسیله شورای علمی گروه سنت‏ های حوزوی انجام شده است؛ این شورا که مرکب از فضلا و صاحب ‌نظران نام‌ آشنای حوزوی است، در چهار سال اخیر و به ‌طور منظم و پیوسته در قالب نود جلسه، کار نظارت، ارزیابی و تصویب طرح ‌نامه‌ها و همچنین تصویب نهایی آثار را پیگیری نمودند. در تولید این مجموعه بیش از چهل محقق و نویسنده حوزوی مشارکت داشته ‏اند که به ثمر رسیدن آن، مرهون مجاهدت و سخت ‌کوشی ایشان است. 

تولید این مجموعه، اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

از این مجموعه، تا کنون یازده اثر چاپ شده و ده اثر دیگر، مراحل تولید و تدوین و ارزیابی خود را پشت سرگذاشته و در مراحل فنی و صفحه‌ آرایی قرار دارند و در آینده نزدیک چاپ خواهند شد. حدود بیست جلد نیز در مراحل مختلف تولید قرار دارند.

عناوینی که تا کنون چاپ شده اند کدام آثار هستند؟

عناوین که جدیداً به چاپ رسیده است ۱۱جلد می باشد و عبارت است از؛ مباحثه، یک جلسه درس، روش تدریس، برنامه ریزی تحصیلی، از دسته علمی این مجموعه می باشند. پاسخ به شبهه و پرسش، تبلیغ مجازی، از دسته تبلیغی و دوران عقد و اثر همسرداری از دسته خانوادگی و همچنین فعالیت سیاسی و آیین طلبگی از دسته های اجتماعی و فردی و نهایت رازهای نماز که بازنگاری سرالصلاه حضرت امام خمینی(ره)  است از دسته اخلاقی مجموعه مهارتی های طلبگی می باشد.

و عناوین در آستانه چاپ کدام است؟

۱۰ عنوان در آستانه چاپ قرار دارد که عبارت است:

حافظه و فنون یادگیری، بصیرت سیاسی، شادابی خانواده، راز بندگی؛ اقتباسی نو از اسرار الصلاه آیه الله میرزا جواد ملکی تبریزی، چالش های طلبگی، فرزندآوری، چگونه مطالعه کنیم؟، روند تحصیلی حوزه، خودآگاهی و مدیریت خویشتن و الفبای مقاله نویسی ۱۰ عنوانی هستند که در آستانه چاپ قرار دارند و مابقی عناوین انشاالله در سال جاری و سال آتی به چاپ خواهند رسید.

از اهداف و دیگر برنامه ‌های گروه سنت ‌های حوزوی و آداب طلبگی بگویید؟

گروه سنت‌ های حوزوی و آداب طلبگی به منظور آشنایی با سنت‌ های اصیل حوزوی، بازشناسی آداب طلبگی و آگاهی ‌بخشی در حوزه ‌های فردی و اجتماعی و خانوادگی فعالیت می‏کند. اهداف و اهم برنامه ‌های گروه را می‏توان در موارد ده‌ گانه ذیل بیان داشت:

۱. شناسایی، حفظ و احیای سنت ‌های اصیل حوزوی؛

۲. تلاش برای ترویج و ارتقای سطح دانش، بینش و اخلاق طلاب جوان؛

۳. تبیین و ترویج آداب ورزی طلبگی؛

۴. تبیین و ترویج آرمان تحول در حوزه؛

۵. اهتمام به احیا و بازشناسی مفاخر و میراث حوزه و پیوند بخشی نسل نو با ایشان؛

۶. تقویت و ترویج ایده جهانی‌ اندیشی میان طلاب جوان؛

۷. بازشناسی رسالت ‌های تاریخی حوزه در مقاطع مهم؛

۸. تقویت و ترویج گرایش ‌های معنوی و اخلاقی بین طلاب؛

۹. حمایت از تولیدات فکری و ایده‌ ها و اندیشه‌ های نو؛

۱۰. اعتلا و ارتقای هویت طلبگی.

مخاطبان آثار شما، کدام گروه از طلاب هستند؟

در حال حاضر مخاطبان آثار گروه به دو دسته تقسیم شده‌اند: طلاب جوان شاغل به تحصیل در سطح ۱و ۲ حوزه که مجموعه مهارت ‌های طلبگی برای این دسته تولید شده است. دسته دوم، طلاب و فضلای جوان شاغل به تحصیل در سطح ۳ و ۴ هستند. بخشی از آثار تولیدی گروه، ویژه این گروه طلاب اندیشه ‌ورز و دغدغه ‌مند است.

 

از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.