خداباوری و دانشمندان معاصر غربی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب”خداباوری و دانشمندان معاصر غربی” تأکید بر این مطلب دارد که در خود غرب نیز برخی فیلسوفان و عالمان خداباور برجسته وجود داشته که همیشه با خرافات و شبهات و بدآموزی ها به مقابله پرداخته و سست بنیان بودن آنها را نشان داده اند.

مثلاً در بخشی از کتاب از زبان اینشتین آمده است:

اینشتین می گفت: ما در وضعیت یک طفل خردسال هستیم که وارد یک کتابخانه بزرگ می شود که تمامی دیوارهای آن از زمین تا سقف با کتاب هایی که به زبان های مختلف نوشته شده اند،‌ پوشیده است. کودک می داند که باید کسانی آن کتاب ها را نوشته باشند،‌ اما نمی داند که چه کسانی یا چگونه آن ها را نوشته اند، و نیز زبان هایی را که در نوشتن آن کتاب ها به کار رفته اند نمی فهمد. کودک یک طرح مشخص در ترتیب کتاب ها می بیند، یک نظم اسرار آمیز، که آن را درک نمی کند، ولی به طور مبهم حدس می زند. این به نظر من وضعیت عقل انسانی به خداست.

” خداباوری و دانشمندان معاصر غربی” از سه فصل، به شرح زیر تشکیل شده است.

فصل اول: خداباوری از منظر دانشمندان معاصر غربی  

فصل دوم: علم جدید و بعضی چالش ها در برابر ادیان توحیدی

فصل سوم: اسلوب جدید برهان نظم

دکتر گلشنیدر بخشی از پیشگفتار کتاب، و در  تبیین فصول مختلف این کتاب چنین می نویسد:

در این رساله ما سه مطلب زیر را در سه فصل مطرح کرده ‌ایم:

۱.در فصل اول به نظرات مختلف درباره رابطه علم و دین در جهان غرب و نگرش عالمان معاصر غربی به خداباوری پرداخته ‌ایم. این فصل قبلاً به‌ نحو خلاصه ‌تر در کتاب  فیزیک ‌دانان غربی و مسئله خداباوری، آمده و در اینجا توسعه داده شده است.

۲.در فصل دوم، شبهات مطرح‌ شده از طرف ملحدان و عالمان دین‌ ستیز را مطرح کرده و عمدتاً پاسخ‌ های داده‌ شده به آنها در غرب را مطرح کرده‌ ایم. بخشی از این فصل قبلاً به ‌نحو مختصرتر در مقاله ((استاد مطهری و نقش بنیادی فلسفه در ربط علم به دین)) چاپ شده بود و اکنون بسط داده شده و موضوعات جدیدی در آن مطرح شده است.

۳.در فصل سوم، اسلوب جدید برهان نظم بر وجود خداوند را که در چند دهه اخیر مطرح شده، آورده ‌ایم و شبهات مخالفان ادیان الهی درخصوص این استدلال و راه‌ های گریز آنها از آن را مطرح کرده و پاسخ عالمان و فیلسوفان خداباور غربی به این شبهات را ذکر کرده ‌ایم.

متأسفانه در دو دهه اخیر شبهات چند نفر از عالمان غربی در مورد اعتقاد به خالق جهان به ‌شدت در میهن اسلامی ما مطرح شده است و این درحالی است که حتی پاسخ‌ هایی که در خود غرب به این شبهات داده شده نیز ترجمه نشده است.

لازم به ذکر است،‌ قرار است روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی مراسمی از استاد دکتر مهدی گلشنی تجلیل به عمل آید. ” خداباوری و دانشمندان معاصر غربی” جدیدترین اثر استاد دکتر گلشنی است که توسط انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است

گفتنی است کتاب”خداباوری و دانشمندان معاصر غربی” اثر دکتر مهدی گلشنی، با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان  در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی  www.poiict.irمراجعه کنند.