حرکت بر لبه تیز تیغ صراط کار خبرنگاران و خبرگزاری‌هاست

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سخنانی به تبیین اخلاق رسانه پرداخت و گفت: کار رسانه، خبرگزاری و خبرنگاری نوعی کار زبانی است که رساننده پیام به مخاطبان است. زبان قلم پایدارتر و پویاتر از هر زبان دیگری است.

این عضو شورای عالی الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت با اشاره به آیات و روایات در خصوص زبان و آثار مثبت و منفی آن، گفت: در این آیات و روایات زبان حساس‌ترین و خطیرترین عضو انسان شناخته شده است. در برخی روایات زبان مساوی با شخصیت و هویت انسان است و سرنوشت انسان به فعالیت زبانی‌اش گره خورده است. زبان انسان بیانگر مغز و خرد اوست و کنترل آن با توحید برابر است.

وی افزود: زبان به هر وسیله‌ای که برای انتقال پیام به کار گرفته می‌شود عنوان می‌شود. عکس، فیلم، نقاشی، کتاب و علم، زبان خالقان این آثار است. خبر یک خبرنگار، دوست و دشمن می‌سازد. حرکت بر لبه تیز تیغ صراط کار خبرنگاران و خبرگزاری‌ها است. کار شما در جاده‌ای بسیار بسیار لغزنده و خطرناک است و البته متناسب با آن دشواری ثواب بسیاری بر آن مترتب است.

آیت‌الله رشاد با اشاره به آثار معنوی شغل خبرنگاری، گفت: شما هر لحظه روی خطی به باریکی مو حرکت می‌کنید و کوچکترین لغزشی موجب سقوط شما در جهنم یا رفتن به بهشت می‌شود. زبان و خبر شمشیر دولبه است. خبرنگاران همواره در معرض دروغ، تهمت، بزرگنمایی، تحقیر و رنجادن دیگران و یا در نقطه مقابل امانتداری، آگاهی بخشی، حامی مظلومان و افشا کننده ظلم مظلومان هستند. خبرنگاری حرکت بین جهاد و جهنم است و اگر خبرنگاری موجب هدایت یک نفر شود بهتر از هرآنچه که خورشید بر آن می‌تابد، است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به مدیریت ایسنا، توصیه کرد: نشست‌های مستمری در جهت تبیین اخلاق رسانه و ذکر احکام خبر و اخلاق خبر در ایسنا برگزار شود. باید پیوسته فقه و حکم خبر به بدنه خبرگزاری پمپاژ شود.

آیت‌الله رشاد خاطرنشان کرد: از شغلتان نترسید. بلکه حتماً دقت کنید و بدانید اگر حقیقت به صورت صحیح انتقال یابد قیمت ندارد. کار شما آثار و ثمرات بسیار زیادی دارد.