جلسه شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر در پژوهشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جلسه شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنر به ریاست دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و با حضور آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه و دیگر اعضای این شورا، با دو دستور جلسه اصلی در خصوص گزارش برنامه راهبردی دانشگاه هنر و گزارش نشریات علوم انسانی و هنر، روز چهارشنبه مورخ ۳۰ تیرماه در محل سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، برگزار شد.

در این جلسه ‌آیت الله رشاد ضمن خوش آمدگویی به افراد حاضر در جلسه، گزارشی از فعالیت های علمی پژوهشگاه، پژوهشکده های مختلف و موسسات وابسته به آن و همچنین دانشنامه های امام علی(ع)، فاطمی(س) و قرآن شناسی ارائه کردند.

سپس دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم نیز در خصوص ماموریت های این شورا گفت: این شورا غیر از کارها و دستورهای اساسی خود باید متدولوژی پژوهش در غرب را بررسی کرده و خلاء های موجود در علوم انسانی را پر کند.

یکی از مشکلات علوم انسانی زبان است. چون بیشتر مقالات کشور در این عرصه، به زبان فارسی بوده و لذا انتقال زبانی مشکلی اصلی در علوم انسانی است.

بحث رتبه بندی باید به طور جدی در نظر گرفته شود، زیرا ما در پی آن هستیم که از دستگاه و یا افراد علمی به طور خاص حمایت کنیم. در حال حاضر وزارتخانه کمک زیادی به تمام دستگاه های علمی می کند، ولی برنامه این است که این کمک هدفمند و به منظور بالا بردن رنکینگ بین المللی علمی ایران باشد.

رییس شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر، افزود: ما در تولید مقالات علمی کشور، کاهش نداریم ولی شتاب رشد تولید مقالات نسبت به گذشته کم است. ما در چند سال پیش تعداد مقالات تولیدی کمی داشتیم و مسلماً از آن زمان به بعد شیب تولیدی ما در هر سال بیش از سال قبلی بوده است، اما در یکی دو سال اخیر شیب رشد تولید با کاهش روبروست.

دکتر احمدی در ادامه افزود: ایران با حدود ۱۸ درصد رشد مقالات علمی رتبه اول داشته و از لحاظ تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۱۵ با حدود ۶ درصد رشد به رتبه سوم بعد از چین و هند رسیدیم. البته باید در نظر داشته باشیم که علوم انسانی صرفاً بخشی از ظرفیت علمی کشور است، زیرا علوم انسانی که ۵۰ درصد علم کشور را دربر می گیرد، فقط ۵ درصد مقاله علمی در کشور تولید می کند.

در ادامه این جلسه اعضای شورا، دیدگاه های خود را نسبت به گزارش عملکرد پژوهشگاه و دستورهای جلسه مطرح کردند و بحث و بررسی لازم صورت گرفت.

لازم به یادآوری است، شورای توسعه پژوهش و فناوری در حوزه علوم انسانی و هنر در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اعتلای جایگاه علوم انسانی و هنر با اهداف و وظایف:

۱.       تدوین برنامه جامع پژوهش و فناوری کشور در حوزه علوم انسانی و هنر مبتنی بر سیاست ­های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری، اهداف و اولویت ­های پیش­ بینی شده در اسناد بالادست با رویکرد تولید علم، بومی سازی و ارزش­مداری، تقاضا­ محوری و روزآمدی برای توسعه و تعمیق پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر

۲.       گسترش علوم انسانی و هنر مبتنی بر آموزه­ های اسلامی

۳.       آشنایی با دانش روز جهانی در علوم انسانی و هنر

۴.       نشر و اشاعه اندیشه ­های ایرانی و اسلامی در داخل و خارج.

گفتنی است ترکیب شورای توسعه پژوهش و فناوری علوم انسانی و هنربه شرح زیر است:

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم (رییس شورا)

رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و امور پژوهشی وزارت علوم

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم

دبیر شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر (دبیر شورا)

رییس دانشگاه تهران

رییس دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

رییس دانشگاه هنر

رییس سازمان سمت

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

رییس پژوهشکده حوزه و دانشگاه.