جزئیاتی از دیدار رهبر معظم انقلاب از غرفه پژوهشگاه

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، رهبر معظم انقلاب در حین بازدید از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مسیر بازدیدشان وارد غرفه آثار علمی مکتوب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شدند، ایشان که با همراهی آقای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونین و مسئولان غرفه‌های پژوهشگاه، این بازدید را انجام دادند، پس از بازدید از آثار جدید، لحظاتی را در غرفه مستقر شدند و پس از پذیرایی مختصری، گزارشی توسط آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از فعالیت‌های پژوهشگاه بیان شد که در همین باره مسئولان وزارت ارشاد نیز برخی گزارشات را درباره فعالیت های پژوهشگاه مطرح کردند.

آیت الله رشاد درباره بازدید رهبر معظم انقلاب گفت: در بدو ورود معظم له به غرفه پژوهشگاه،ایشان دانشنامه فاطمی را که از آثار جدید الانتشار پژوهشگاه است، ملاحظه فرمودند. لازم به ذکر است که پیش تر، یک دوره از این مجموعه به ایشان تقدیم شده بود. رهبر فرزانه انقلاب درباره این دانشنامه فرمودند، این مجموعه را به شکل اجمالی مرور کرده‌ام ولی تاکنون فرصتی برای مطالعه کامل آن نیافته‌ام.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر  اصلاح سبک زندگی، متذکر شد: ایشان نسبت به همه عرصه های حیات تاکید دارند، اما درمورد مبحث زن و تحکیم خانواده تاکید مضاعف دارند، بنابراین دانشنامه فاطمی نظر ایشان را جلب کرد.

وی در ادامه تشریح کرد: در حضور رهبر فرزانه انقلاب، توضیحاتی درباره آثار پژوهشگاه از جمله دانشنامه فاطمی ارائه شد و سپس به مباحثی از جمله ساختار فعالیت های علمی پژوهشگاه و نحوه تولید علم، پرداخت شد که مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفت.

رئیس هیأت حمایت از کرسی های آزاد اندیشی، نقد و نظریه پردازی، ادامه داد: ایشان سپس دیگر آثار را یک به یک مشاهده کردند، مخصوصاً آثار گروه غرب شناسی را با تامل بیشتری ملاحظه کردند.

پایه گذار رشته منطق فهم دین، درباره این رشته دانشگاهی و گستره مطالعاتی آن توضیحات مبسوطی را عنوان کرد بود.

وی با اشاره به خرسندی آیت الله العظمی خامنه ای از سیر پژوهشی رو به رشد و میزان آثار علمی پژوهشگاه افزود: در محضر آقا عنوان شد که در امور علمی کسی نمی تواند حرف آخر را بزند، اما حرف اول را کسانی هستند که بزنند. خوشبختانه دوستانی در پژوهشگاه هستند که از اولین های رشته های خود هستند که این موضوع هم مورد توجه ایشان قرار گرفت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سامانه تولید علم در پژوهشگاه، جایگاه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی را در تولید نظریات جدید و ارائه در کرسی های نظریه پردازی بسیار مناسب خواند و افزود: حضرت آقا درباره اعضای هیات علمی سوالاتی را پرسیدند، راجع به برخی از آثار و مولفان آنان پرسش هایی را داشتند، که در صورت شناختن برخی از مولفین، هنگامی که دانستند از اعضای پژوهشگاه هستند خیلی خرسند شدند.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران، حضور رهبر انقلاب در غرفه سازمان انتشارات پژوهشگاه، را نشانگر عنایات خاص ایشان به این نهاد علمی قلمداد کرد و تاسیس این نهاد علمی را حاصل ارشاد ایشان دانست و خاطرنشان کرد: زمانی ایشان به مناسبت دیگری از آثار پژوهشگاه بازدید می کردند که در آن زمان ۱۸ سال از تاسیس پژوهشگاه می گذشت، عرض کردم، کودکی که سیر طولانی را در یک بازه ۱۸ ساله طی کرده و اکنون جوان برومندی شده است، مشکل است در چند لحظه بتوان آن را معرفی کرد، ایشان فرمودند، بله، اگر بنده در جریان فرآیند رشد این کودک نمی‌بودم و لحظه به لحظه، تحرکات و تحولات و تکامل این جوان را پی نمی گرفتم، بله سخت بود و مراد آن بود که جریان فعالیت ها و تحولات پژوهشگاه را رصد کرده اند و در نهایت برای دست اندرکاران پژوهشگاه دعا و آرزوی موفقیت کردند.