تقدیر از انسجام اسلامی؛ چالش ها و فرصت ها اثر حجت الاسلام حسن کامران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در این همایش با اشاره به وضعیت پژوهش در مجمع تقریب مذاهب اظهار کرد: هدف عمده تألیف‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی، برجسته‌سازی منابع و آرای مشترک بین شیعه و اهل سنت با محوریت قرآن و سنت است.

وی افزود: در پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بهره‌گیری از توان علمی و پژوهشی علما و فضلای حوزه و دانشگاه و با استفاده از متدهای نوین پژوهشی آثار ارزشمندی را در اختیار علاقه‌مندان به علوم اسلامی در عرصه تقریب قرار داده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با بیان اینکه تحقیقات خوبی در عرصه فقه، اصول، کلام، مطالعات حدیثی، کلامی و رجال طی دو سال اخیر انجام شده است، عنوان کرد: این اطلاعات در اختیار حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نیز قرار گرفته است.

در ادامه دومین همایش بین‌المللی تقدیر از آثار و پایان نامه های تقریبی، آیت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه ۱۵ سال پیش کسی فکر نمی‌کرد جریان تکفیری به وجود آید و این چنین در کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد شود، اظهار کرد: امروز مشتاقان حیات معنوی با یک بحران جدی به نام تکفیری مواجه شده‌اند.

وی به چهره خشن که برخی ضد مسلمانان برای اسلام ایجاد کرده‌اند، اشاره کرد و افزود: مسائلی در داخل امت اسلامی به وجود آمد که به دلیل غفلت خود امت اسلام منجر به شکل گیری گروه‌های مثل تکفیری و داعش شد.

مدرس حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسئله و مشکل، در مواجه با گروهک‌های تکفیری فقط مشکل امنیتی نیست، اظهار کرد: ممکن است مشکلات امنیتی در فضای سیاسی حل شود اما مهم‌تر از آن مشکلات فکری است که امروز جوانان به این گروه‌ها جذب شده‌اند.

در ادامه این مراسم آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه وحدت را نشانه هویت جامعه اسلامی می‌دانیم، ابراز کرد: اگر هویت جامعه اسلامی برداشته شود، اسلامیت جامعه نیز از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه هویت اسلامی نتیجه اطاعت مسلمانان است، ابراز کرد: دوگانه شدن هویت اسلامی در جامعه، نشان دهنده این مسئله است که شرکی در این میان رخ داده است.

یادآور می‌شود، در دومین همایش بین‌المللی تقدیر از آثار و پایان‌نامه‌های تقریبی از ۹ اثر در قالب ۱۱ جلد از تازه‌های نشر پژوهشگاه مطالعاتی تقریب مذاهب رونمایی شد، همچنین از نفرات برگزیده این آثار از جمله سید محمدکاظم طباطبایی، سید مرتضی عادلی، مهدیه رضایی، عمر سلطانی آذر، سکینه توقیفی مشهود، عثمان یوسفی، ابراهیم صالحی حاجی‌آبادی، حسن کامران، فاطمه مهدوی و مجتبی داوودی تقدیر به عمل آمد.

در این بین کتاب ارزشمند انسجام اسلامی؛ چالش ها و فرصت ها اثر ارزشمند حجت الاسلام و المسلمین حسن کامران از محققین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان اثر ممتاز مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است این کتاب توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته خواهد شد.