برای پیشرفت باید توانمندی توده مردم و نقش اقشار مختلف را به رسمیت شناخت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی در مراسم رونمایی از اثر با عنوان «پیشرفت عدالت محور» که به کوشش وی منتشر شده، یکشنبه ۲۰ اردیبهشت، در غرفه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه از پیشتازان عرصه تحقیق در مباحث مورد نیاز و بحث های فکری جدید است، در همین راستا در مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم کارهای مهمی صورت گرفته و اثر مدنظر امروز هم در این رابطه تنظیم شده است.

وی درباره کتاب «پیشرفت عدالت محور» افزود: این مجموعه شامل ۱۰ مقاله پژوهشی با مشارکت ۱۲ نفر از محققان رشته‌های مختلف علمی تألیف شده است، طرح اولیه در سال ۸۸ توسط شورای علمی مطالعات انقلاب اسلامی تصویب و فرآیند پژوهشی برای نگارش این مقالات آغاز شد، باید توجه داشت که پیش زمینه این دهه با عنوان پیشرفت و عدالت نامگذاری شده و رسیدن به این هدف نیازمند فعالیت های علمی ـ پژوهشی است.

ذوعلم با تأکید بر سه مقوله اصلی در وضعیت کنونی با شاخصه‌های پیشرفت، درباره ظرفیت‌ها در عرصه های مختلف و ایجاد راهبردهای پیشرفت در کتاب «پیشرفت عدالت محور» یادآور شد: طرح اولیه ما در عرصه پیشرفت نیاز به بررسی مبانی دارد، براساس آن شاخصه‌ های پیشرفت را استخراج کردیم و پیشرفت را به عرصه اقتصادی یا فناوری محدود نکردیم، بلکه در حیطه اقتصاد، فرهنگ، روابط و مناسبات بین‌الملل و الزامات محیط منطقه‌ای، علمی و حقوقی،‌ اجتماعی و سیاست گذاری و فناوری و … بدان پرداخته شده است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تضارب آراء در نویسندگان این کتاب گفت: در زمینه پژوهش درباره دهه پیشرفت و عدالت تاکنون اثری مثل این سراغ ندارم، تلقی محققان در این کار یک دست‌ورزی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود، سعی‌ بر این است که به مدیران برای بصیرت بیشتر در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی کمک کنیم، بنابراین مخاطبان اثر تنها محققان و اساتید دانشگاه و حوزه نیستند، بلکه مسئولان و سیاست‌گذاران هم محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به وجوه کلان این اثر، آن را در تدوین اسناد بالا دستی موثر خواند و هدف از نگارش آن را زمینه‌سازی گفتمانی، مطالعاتی و پژوهشی در راستای تبیین سیاست و راهبردهایی دانست که برای نشان دادن شاکله پیشرفت عدالت محور بر مبنای قابلیت های بومی به وجود آمده است.

ذوعلم با تاکید بر این موضوع که در کتاب «پیشرفت عدالت محور» برخی موانع نام برده شده و انتقاداتی سازنده در آن مطرح شده است، متذکر شد: در عرصه پیشرفت باید از نگرش‌های منطقه‌ای و تک ساحتی جلوگیری کنیم تا زمانی که نظام آموزشی ما تحول نیابد، ساختار بروکراسی ما نقد نشود و توانمندی توده مردم و نقش اقشار مختلف در پیشرفت به رسمیت شناخته نشود، نمی‌توانیم انتظار رفع موانع و مشکلات و ایجاد عدالت را داشته باشیم.