امروز جریان تحول علوم انسانی اسلامی روز به روز قوی‌تر می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام رضا غلامی ظهر امروز در مراسم اعطای جوایز نخستین دوره جشنواره علامه طباطبایی(ره) که در سالن همایش موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ثمره مجاهدت‌ها و خون شهیدان است،‌ اظهار کرد: اکنون فرصت استثنایی و طلایی برای گسترش، تعمیق و کاربردی‌سازی اندیشه مترقی اسلام به وجود آمده و هیچگاه چنین فرصتی در اختیار مسلمانان نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: این انقلاب به پیروزی رسیده است و بنابراین فرصت و بستری است تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و نظام اسلامی به عنوان مقدمه ظهور منجی عالم بشریت باشد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره علامه طباطبایی(ره) ادامه داد: با تفکر و تأمل، این مسئله به دست می‌آید که استفاده کافی از شرایط صورت نگرفته است، بنابراین باید در محضر الهی پاسخگو باشیم؛ مسئله پول و امکانات در جای خود مهم است، ولی هیچ یک عذری برای کم‌کاری و غفلت ما نیست، عذری نیست که کم‌کاری‌ها را گردن کمبود بودجه و امکانات بگذاریم و سپس ‌بفهمیم چه اندازه کم‌کاری وجود دارد و درصدد جبران آن برآییم.

وی با بیان اینکه علوم انسانی مسئله و موضوع مهمی است، گفت: امروز کمتر کسی است که اهمیت علوم انسانی را نداند، اگر بخواهند وضعیت علوم انسانی را تغییر دهند، به سرعت به سراغ پالایش متون و سرفصل‌ها می‌روند که جواب نداده است.

غلامی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید رودربایستی و رفیق‌بازی‌ها را کنار بگذاریم و چیزی که نظام اسلامی بر مبنای آن شکل گرفته است را مبنا قرار داده و جلو برویم، تحول علوم انسانی و شکل‌گیری و تکامل علوم انسانی اسلامی حکم شکست یا پیروزی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم علوم انسانی را متحول کنیم، انقلاب موفق شده و تداوم پیدا می‌کند، اگر نتوانستیم امکان تداوم و استمرار انقلاب از بین می‌رود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره علامه طباطبایی(ره)  با بیان اینکه امروز جریان تحول علوم انسانی اسلامی روز به روز قوی‌تر می‌شود، گفت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب این حرکت شروع شد و اکثر استادان با این حرکت همراه هستند و استقبال می‌کنند و با این همراهی‌ها و شرایطی که علوم انسانی اسلامی وارد کرده است شاهد تحول جدیدی هستیم.

وی تأکید کرد: باید نقشه راه و اولویت‌گذاری جدید تعیین شود و بر اساس نقشه راه تقسیم کار بر اساس توان دستگاه‌ها صورت گیرد و سرمایه‌گذاری شود و حرکتی متناسب با شان نظام اسلامی صورت گیرد.

غلامی با بیان اینکه باید کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی صورت گیرد، گفت: علوم انسانی اسلامی اداره و پیشرفت کشور را بر عهده دارد، باید فعالیت‌هایی در زمینه تولیدات علمی داشته باشیم و تغییراتی در کشور از نظر اقتصادی، سیاسی و رفاهی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از علوم انسانی اسلامی با حضور در این میدان‌ها تکمیل و غنی‌سازی می‌شود، دست‌اندرکاران باید اجازه دهند این فرصت‌ها در صحنه اجرا شوند؛ این قضیه حکم شکست یا پیروزی دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره علامه طباطبایی(ره) عنوان کرد: جشنواره‌های متعددی در کشور داریم که بسیاری از این جشنواره‌ها با آنکه تابلوی اسلامی دارد، معلوم نیست کدام یک از نیازهای جامعه اسلامی را پاسخ می‌دهد و چه منفعتی دارد، البته هدف این بوده که کمکی به نظام کند.

وی یادآور شد: جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی نیز با کمک دستگاه‌ها برگزار می‌شود، دو سال گذشته برگزار شد و امسال نیز برگزار می‌شود.

 

لازم به ذکر است، نخستین جشنواره علامه طباطبایی(ره) ویژه علوم انسانی اسلامی روز پنجشنبه ۹ مهرماه سال جاری در شهر مقدس قم و در محل موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.