ارتقاء دکتر محمود حکمت نیا به رتبه استادی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ‌در چهاردهمین جلسه هیأت ممیزه مشترک استان تهران که در تاریخ ۰۴/۰۵/۹۵  در محل ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار شد،‌ جناب آقای دکتر محمود حکمت نیا معاون پژوهشی و عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه به رتبه استادی ارتقاء پیدا کرد.

گفتنی است دکتر حکمت نیا از سال ۱۳۷۷ تاکنون همکاری خود را با پژوهشگاه به عنوان عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق آغاز کرده است و در همین مدت مدیریت گروه فقه و حقوق، مدیریت بخش حقوقی دانشنامه امام علی(ع)، سردبیری مجله فقه و حقوق، ریاست پژوهشکده نظام های اسلامی، معاون پژوهشی دانشنامه سیره نبوی را به عهده داشته است. هم اکنون نیز به عنوان معاون علمی پژوهشی و عضو هیأت امنای پژوهشگاه مشغول به فعالیت است. از ایشان آثار متعددی منتشر شده است. برخی از کتب و مقالات ایشان عبارتند از: آرای عمومی، کتاب انگلیسی برای دانشجویان علوم انسانی، مسئولیت مدنی در فقه امامی، مبانی مالکیت فکری، مبانی بینشی و ارزشی نقشه جامع علمی کشور، فلسفه نظام حقوق زن، حقوق و مسئولیت ‌های فردی و اجتماعی زن، حقوق زن و خانواده، فلسفه مالکیت فکری،‌ مسئولیت مدنی ناشی از اضرار به مالکیت فکری، نظریه کار و مالکیت و کاربرد آن در مالکیت فکری، بررسی فقهی و اقتصادی مالکیت فکری، مصادیق حقوق مالکیت فکری در صنعت ورزش، تحلیل حقوق اقتصادی اموال مالکیت فکری معنوی، نظریه لاضرر به مثابه نظریه با تاکید بر حقوق خانواده، اخلاق زیستی و جایگاه آن در علوم اسلامی، نظریه حق از منظر محمد حسین غروی اصفهانی، بررسی حقوقی معاملات سفهی در فقه امامیه و حقوق ایران، مسئولیت مدنی ناشی از تصرفات مالکانه، احسان به جمع و نقش آن در مسئولیت مدنی، ادله قرآنی مسئولیت مدنی، اصل سرزمینی بودن مالکیت فکری.

 

لازم به ذکر است کتاب مبانی مالکیت فکری اثر دکتر حکمت نیا تاکنون در سال۱۳۸۷ لوح برگزیده در دهمین دوره کتاب سال حوزه، در سال ۱۳۸۹ رتبه دوم گروه علمی حقوق در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی و در سال ۱۳۹۴ رتبه دوم نخستین جشنواره علمی‌ پژوهشی ‌علامه طباطبایی ویژه علوم‌انسانی را به خود اختصاص داده است.