آنچه در همایش ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی گذشت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت، آثار و محصولات فرهنگی روزهای دوشنبه و سه شنبه در برج میلاد برگزار شد. در روز نخست این همایش که صبح دوشنبه با مراسم افتتاحیه آغاز شد، دو نفر از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه مقالات خود را ارائه نمودند.  در مراسم افتتاحیه این همایش، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، گفت: ما فتوحات زیادی در دوران دفاع مقدس داشتیم که فتح خرمشهر از همه آن‌ها عزیزتر و گرامی‌تر است؛ امنیت، اقتصاد، فرهنگ، هنر و هر چه امروز داریم به برکت خون‌ پاک شهیدان است.

وی با بیان اینکه وجهه قالب جمهوری اسلامی فرهنگی بود، هست و باید باشد، افزود: دشمن استکباری نیز از همین موضوع نگران است که امروز الهام بخشی انقلاب اسلامی بدون سلاح و کمک‌های مالی از همه دولت‌های غربی بیشتر است.

صلاحی با تأکید بر اینکه آثار فاخر در هر زمینه‌ای مصرف‌کننده خود را پیدا می‌کند، گفت: اصلی‌ترین پیام جشنواره ارتقای کیفیت، آثار و محصولات فرهنگی آن است که باید در حوزه تولید محصولات فاخر بیشتر تلاش کنیم البته در این راه ذائقه مردم را نیز باید در نظر بگیریم؛ مقالات خوب ارائه شده در این جشنواره کتاب می‌شود ولی این کافی نیست چراکه این مقالات باید اجرایی شوند و نباید همایشی برگزار کنیم که نتایجش اجرایی نشود.

در ادامه حجت‌الاسلام رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای کیفیت، آثار و محصولات فرهنگی در سخنانی با اشاره به سالروز آزادسازی خرمشهر و گرامیداشت شهیدان دفاع مقدس گفت: از منظری دیگر شایسته است که یاد شهیدان یمن به خصوص زنان و کودکان بی‌گناه، که به دست رژیم آمریکایی و جنایت کار صهیونیستی به خاک و خون کشیده شدند، همچنین یاد شهیدان حرم سوریه و عراق که مجاهدانه و عاشقانه رهسپار جهاد شدند، را گرامی داریم چرا که در حقیقیت اینان هنرمندان و فرهنگیان واقعی هستند.

 غلامی افزود: باید با فرهنگ فاسد و مستهجن غرب و اشاعه فحشا مبارزه سرسختانه داشته باشیم؛ در حقیقت آن اثری جاودانه و اثرگذار است که قصد قربت و اخلاص در آن وجود داشته باشد، بدون هیچگونه تعارف و شعار معتقدم که اگر این موضوع جدی گرفته نشود در فعالیت‌های فرهنگی به هیچ جایی نمی‌رسیم، چرا که فرهنگی فاخر است که به دنبال یاد خدا باشد.

سومین سخنران این مراسم حجت الاسلام مهدی خاموشی بود که در سه محور تولید کیفی محصولات فرهنگی، کیفیت تولید و کیفیت عرضه سخنرانی کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه نمونه‌هایی در محصولات ارائه شده همچون نوشت افزارهای بومی، کتاب و مانند آن به تبیین این سه محور پرداخت.

وی با اشاره به اهمیت انتخاب محصولات و توجه به نیاز بازار و کیفیت محصول گفت: در ارائه محصولات باید عرضه مقبول مدنظر باشد، عرضه مقبول یعنی محصولات با کمیت قابل قبول، تولید و ارائه شوند و در زمان مقتضی رصد شوند.

نخستین مقاله این همایش که در سالن اصلی و ضمن مراسم افتتاحیه ارائه شد، مقاله حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم- عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی- بود.

وی با ارائه جزیات کلیدی مقاله خود با عنوان “تحول در فرهنگ فرهنگ، رویکرد اساسی ارتقای کیفیت” خود در شناسایی و دسته بندی فرهنگ، بر لزوم توجه به محتوای محصول برای مخاطبان تاکید کرد و خود فرهنگ را هم دارای فرهنگ دانست.

ذوعلم با اشاره به ۵ کلید واژه اخلاق، علم، عمل، ایمان و عقل فرهنگ را دارای حوزه های سه گانه دانست که برخورد و رویکردهای متفاوتی در تقابل با آن وجود دارد.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان راهکارهای خود را شرح و بسط داد.

پس از حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم، شرکت کنندگان دیگر در این همایش نیز به ارائه مقالات خود پرداختند.

در ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۴ خرداد ادامه مراسم در پنل هایی تخصصی از ساعت ۱۵ روز دوشنبه آغاز و برنامه همایش با ارائه مقالات مختلف در پنل های تخصصی ادامه یافت. در این میان در پنل شماره ۳ با ریاست دکتر مجید ملکی تبار ، مقاله ” جایگاه مدیریت پژوهشی در ارتقای کیفیت پژوهش با تاکید بر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی” توسط دکتر حکمت نیا معاون علمی- پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ارائه شد.

در این نشست، حکمت نیا با اشاره به شیوه های گوناگون مدیریت در عرصه پژوهش، هریک از این اقدامات مدیریتی را که لزوماً کارکردی نظارتی نیز دارند، به چالش کشید.

حکمت نیا با اشاره به تجربه موفق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایجاد سازوکارهای مدیریتی و نظارتی بر پژوهشگران، در مقاله خود به طرح تمحض برای برون رفت از چالش های ذکر شده اشاره کرد.

معاون علمی- پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  در پایان شیوه رسیدن به مرجعیت علمی از دیدگاه پژوهشگاه را ترسیم کرد و به سوالات حضار در این باره پاسخ گفت.

پس از برگزاری پنل های تخصصی مراسم اختتامیه برگزار شد که پس از اجرای تئاتر ۲۳ نفر، از منتخبان در حوزه های گوناگون تقدیر شد.

جلد دوم مجموعه ۵ جلدی اعتزال نو با عنوان مسائل فلسفه دین اسلامی از آثار پژوهشگاه و کتاب مکتب تفکیک از آثار کانون اندیشه جوان موفق به دریافت لوح تقدیر جشنواره شدند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر عرب صالحی- رییس پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه لوح تقدیر کتاب مسائل فلسفه دین اسلامی، و دکتر محمد رضا یقینی- مدیرعامل کانون اندیشه جوان- لوح تقدیر کتاب مکتب تفکیک را دریافت نمودند.

در پایان این مراسم محمد باقر قالیباف شهردار تهران به سخنرانی پرداخت و بر ضرورت وجود نگاهی نقادانه در حوزه کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: نخستین ویژگی همه جشنواره‌ها و یا نشست‌های سالانه و دوسالانه این است که گذشته را نقد و بررسی کنند و آن را در قالب میزگرد‌ها، نمایشگاه‌ها و سخنرانی‌ها به نمایش بگذارند. همچنین هر کنفرانس و جشنواره ‌ای باید افق آینده خود را به طور روشن ترسیم کند. بنابر این اگر نشست و جشنواره ‌ای این دو ویژگی را نداشته باشد شاید وقت و امکان خود را اسراف کرده باشیم.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی ونگرانی های حاصل از آن  تاکید کرد: در تولید اقتدار فرهنگی که به تعبیر مقام معظم رهبری اقتدار حقیقی است، ناموفق بوده‌ایم.

قالیباف مهم‌ترین عرصه پیشرفت، توسعه و استقلال کشور را حوزه فرهنگ دانست و با تاکید بر اینکه پیمانکاری فرهنگی فعالیتی ضد فرهنگ است و متذکر شد: اشکال جدی در چرخه کار فرهنگی این است که ما بدون اینکه بدانیم مصرف کجا است، اول به تولید توجه می‌کنیم. ما گاهی فقط تولید می‌کنیم و نمی‌دانیم که مردم ما چه چیزی را، چقدر و به چه دلیل می‌خواهند مصرف کنند؟ این در حالی است که باید بازار مصرف خودمان در حوزه فرهنگی را خوب بشناسیم.

محمدباقر قالیباف همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر، سالروز آزادسازی جنوب لبنان و همچنین اعیاد شعبانیه، از تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است در حاشیه این همایش نمایشگاه آثار فاخر موسسات مشارک در همایش برگزار شد که غرفه پژوهشگاه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. همچنین روز سه شنبه پنل های تخصصی با ارائه مقالات برگزیده ادامه یافت.

گزارش تکمیلی مقالات حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم و دکتر حکمت نیا را در همین سایت ملاحظه کنید.