آئین افتتاحیه دوره روزنامه ‌نگاری اندیشه‌

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آئین افتتاحیه دوره روزنامه ‌نگاری اندیشه‌، با سخنرانی محمدرضا یقینی، مدیرعامل کانون اندیشه جوان و رضا مقدسی، مدیر باشگاه باران، روز چهارشنبه مورخ ۷ مهرماه سال جاری در محل کانون اندیشه جوان برگزار  شد.

بنابر این گزارش، باشگاه رسانه ‌ای باران با همکاری کانون اندیشه جوان، دوره روزنامه ‌نگاری اندیشه را در مدت ۱۷ هفته، برگزار خواهد کرد. در این دوره مباحث فکری و اندیشه ‌ای در کنار مباحث حرفه ‌ای و فنی روزنامه نگاری آموزش داده می‌ شود. برگزارکنندگان دوره روزنامه ‌نگاری اندیشه، برآنند تا با بررسی مسئله ‌شناسانه موضوعات و جریان‌ های فکری موجود، قدمی در جهت آگاه ‌سازی خبرنگاران فعال در حوزه اندیشه و فرهنگ و دانشجویان و علاقمندان به حوزه رسانه، به عنوان افراد تأثیرگذار بردارند.

در آئین افتتاحیه دوره روزنامه نگاری اندیشه‌، بعد از تلاوت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی، رضا مقدسی، مدیر مسئول سابق خبرگزاری مهر، با بیان این نکته که سال گذشته اولین دوره روزنامه نگاری اندیشه‌ در دانشگاه امام صادق(ع) توسط موسسه باران تشکیل گردید و امسال دومین دوره در کانون برگزار خواهد شد، طی سخنانی به معرفی دوره و ضرورت آن برای کسانی که می ‌خواهند کار رسانه‌ ای انجام دهند پرداخت.

مدیر باشگاه باران، در ادامه صحبت ‌های خود، سرفصل‌ های دوره و اساتیدی که در این دوره حضور خواهند داشت را معرفی کرد.

در ادامه مراسم، پس از پخش گزارش تصویری، از دوره نخست روزنامه نگاری اندیشه‌، محمدرضا یقینی، مدیرعامل کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه، طی سخنانی، با اشاره به سابقه رسانه و اشکال آن، به کارکرد رسانه پرداخت.

دکتر یقینی، ضمن اشاره به کارکرد اساسی رسانه‌ ها در جامعه، بر نقش تاثیرگذار رسانه‌ ها در شکل‌ دهی به سبک زندگی مردم و تربیت آن ‌ها برای انجام یک رفتار سیاسی به ‌خصوص، تأکید کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز مسئله اصلی به ‌خدمت گرفتن رسانه، برای رسیدن به اهداف جنگ نرم است؛ چراکه در جنگ نرم هدف اصلی شکل دادن به افکار عمومی، برای کسب نتایج عینی است. این شکل دادن به افکار عمومی در دو غالب صورت می‌ گیرد:

یک. به روش اندیشیدن مردم و مخاطبان شکل می‌ دهند؛

دو. مبانی جدیدی در اختیار آن‌ ها قرار می ‌دهند؛ این مبانی جدید ارزش‌ های جدیدی را برای آنها تعریف می ‌کند و این ارزش ‌های جدید انتخاب ‌ها و سلایق جدیدی را ایجاد می‌کند و این سلایق جدید در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خودش را نشان می ‌دهد.

لازم به ذکر است این دوره روزنامه نگاری اندیشه، با حضور اساتیدی همچون دکتر فواد ایزدی، دکتر احمد توکلی، دکتر عطا‌الله رفیع آتانی، دکتر حسین رضی، دکتر ابراهیم متقی، دکتر فرزاد جهان‌ بین، محمدحسین صفارهرندی، سید حسین شهرستانی، مرتضی روحانی، روح‌ الله نامداری و محمد ابراهیم‌ نژاد در سرفصل ‌های «آشنایی با اندیشکده‌ های آمریکا»، «آشنایی با ماموریت ‌های رسانه اسلامی»،‌ «مبانی ارتباطات جمعی،‌ آشنایی با مبانی غرب مدرن»، «آشنایی با مکاتب و جریانات فکری چپ، راست و لیبرال»، «دوران جدید عالم و عصر امام خمینی»، «آشنایی با حکمت اسلامی، اسلام ناب در برابر قرائت‌ های انحرافی»، «گونه ‌شناسی روشنفکری در ایران، اصول مصاحبه خبری و گزارش ‌نویسی خبری»، برگزار خواهد شد.

 

گفتنی است مراسم افتتاحیه دوره آموزشی روزنامه ‌نگاری اندیشه ‌ای، چهارشنبه ۷ مهر، ساعت ۱۴ الی ۱۶ در سالن همایش‌ های کانون اندیشه جوان، به نشانی: خیابان طالقانی، خیابان وصال شیرازی، کوچه فرهنگی (بهنام)، پلاک ۱۹، برگزار شد.