۲۷ اثر برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، محمود حکمت‌نیا روز پنجشنبه در مراسم اعطای جوایز نخستین جشنواره علمی پژوهشی علامه طباطبایی(ره) که در محل موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)  برگزار شد، گفت: جشنواره علامه طباطبایی(ره) برای اولین بار با یک شیوه ابداعی به صورت مشارکتی با ۲۶نهاد علمی پژوهشی سامان یافته است.

دبیر علمی این جشنواره در ادامه افزود: مراکزی در کشور داریم که در حوزه پژوهش علوم انسانی اسلامی فعالیت می‌کنند. شورای سیاستگذاری جشنواره علامه طباطبایی(ره)  به این نتیجه رسید که ضروری است ارزیابی کلی و مطالعه ای تطبیقی در آثار این موسسات انجام شود. بنابراین با مشارکت  ۲۶نهاد که در علوم انسانی فعالیت دارند، این مطالعه تطبیقی صورت گرفت تا نوعی ممیزی از آثار داشته و آثار برجسته را به جامعه معرفی کنیم.

هدف دیگر این جشنواره نقد گفتمان غالب در حوزه دانش علوم انسانی است تا ظرفیت‌ها و چالش‌ها را بشناسیم و محیطی برای نظریه پردازی و نوآوری و نقد ایجاد کنیم.

وی در تشریح نحوه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: مرحله اول ارزیابی را به خود مراکز واگذار کردیم، به این صورت که سه درصد آثار را انتخاب کنند و البته مراکزی که کمتر از ۱۰۰اثر داشتند، سه اثر را معرفی کردند.

حکمت‌نیا از ارسال ۳۸۹اثر به دبیرخانه این جشنواره خبر داد و تاکید کرد: حدود ۱۰هزار اثر در یک بازه زمانی مشخص توسط ۲۶مرکز علمی و پژوهشی کشور تولید شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه آثار دریافتی در ۱۲گروه علمی طبقه بندی شد، گفت: هر گروه علمی با حضور ۵عضو هیئت علمی، مدیریت شده و در مجموع ۶۰محقق توانا این آثار را در مرحله اول ارزیابی کردند.

به گفته دبیر علمی جشنواره علامه طباطبایی، پس از بررسی‌های اولیه ۴۹اثر به مرحله بعدی راه یافتند و این آثار توسط ۸۰ارزیاب، ارزیابی شد.

وی ادامه داد: نتیجه ارزیابی این ۴۹اثر به انتخاب ۲۷اثر انجامید که در سه رده رتبه‌های اول تا سوم دسته بندی شدند.

حکمت‌نیا، مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در برگزاری جشنواره علامه طباطبایی را یکی از ویژگی‌های این جشنواره ذکر کرد و گفت: این جشنواره به صورت هدفمند برگزار شده و هدف ما تقویت علوم انسانی اسلامی است.

وی گفت: به خاطر مشکلات بودجه‌ای، هیچ بودجه خاصی بر مرکزی تحمیل نشده و تلاش کردیم این جشنواره با کمترین هزینه مدیریت شود.