یک دهه است منتظر انتشار کتاب فلسفه سیاسی آیت الله خامنه‌ای هستیم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله علی اکبر رشاد، شب گذشته در مراسم رونمایی از کتاب «فلسفه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد اظهار داشت: یک دهه است که در انتظار انتشار اثری همچون «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای» بودیم.

او افزود: کاری عظیم انجام شده به طوری که در یک مرحله فقط ۱۰۰ جلد فیش برای این کتاب تهیه شده است.

آیت الله رشاد با بیان اینکه برخی وجوه برجسته شده یک شخصیت مانع از شناخت همه ابعاد او می شود گفت: به عنوان مثال می توان گفت بیشتر بر جنبه سیاسی امام خمینی(ره) تاکید می شود به طوری که جهات اصلی شخصیت ایشان یعنی عرفان، فلسفه و فقاهت مغفول مانده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: تا زمانی که نزدیک به شخصیتی هستیم عظمت او را درک نمی کنیم ولی اگر دور شویم این عظمت را در خواهیم یافت هرچند حجاب تاریخ فاصله زیادی بین ما می افکند.

او با اشاره به اینکه هنوز آنطور که شایسته و بایسته بوده شخصیت امام راحل و رهبر معظم انقلاب را نشناخته ایم خاطرنشان کرد: این دو شخصیت و رهبر بزرگ دینی و سیاسی، ذخایر الهی برای ملت ایران به شمار می روند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان داشت: خداوند را شاکریم که وجودی مانند رهبر معظم انقلاب به عنوان عنایتی الهی، نصیب ملت ایران شده اند و رهبری نظام را بر عهده دارند.

او با بیان اینکه پس از امام راحل احساس خلأ در رهبری نظام اسلامی نداشتیم گفت: گویی همان تفکر در قالب انسانی دیگر رهبری نظام را به دست گرفته اند.

گفتنی است در پایان این مراسم از کتاب «فلسفه سیاسی آیت الله خامنه ای» نوشته حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا رونمایی شد.

کتاب فلسفه سیاسی آیت‌ الله خامنه‌ای محصول سال‌ ها مطالعه بوده و پنج حوزه فلسفه، کلام، جامعه‌شناسی، اندیشه و روابط بین‌الملل را در بر می ‌گیرد؛ یکی از ویژگی‌ های این کتاب مختصر بودن ولی جامعیت در مورد بسیاری از مباحث فلسفه سیاسی است.

ماهیت حقوق شهروندی، کرامت شهروندی، آزادی و حق مشارکت، قدرت سیاسی، مشروعیت، نظم ولایی و مردم‌سالاری دینی از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.