کرسی ترویجی واقع‌گرایی پیش‌رونده برگزار می‌شود

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه معرفت‌شناسی پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه، کرسی ترویجی “واقع‌گرایی پیش‌رونده” را روز دوشنبه مورخ  ۲۷ دی‌ماه جاری از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ در محل ساختمان مرکزی پژوهشگاه برگزار می‌کند.

در این نشست علمی دکتر ابراهیم دادجو به ارایه مطلب می‌پردازند و دکتر سید احمد حسینی و دکتر مهدی غیاثوند ناقدی جلسه را بر عهده خواهند داشت.

واقع‌گرایی معرفت‌شناختی با گذر از ضدّواقع‌گرایی، واقع‌گرایی خام و واقع‌گرایی انتقادی امروزه در قالب واقع‌گرایی تقریبی رخ نموده است. واقع‌گرایی تقریبی، بخصوص در عرصه علوم طبیعی، علم را بر اساس «استنتاج از راه بهترین تبیین» توضیح می‌دهد و چون علم را همواره «بهترین تبیین» از میان «تبیین‌ها» می‌داند به «تقرّب به حقیقت» و «صدق تقریبی» علم باور دارد. واقع‌گرایی پیشرونده، در تقابل با واقع‌گرایی تقریبی، «بهترین تبیین» را همواره «بهترین تبیین نزد شخص» دانسته و دچار نسبی‌گرایی می‌بیند. واقع‌گرایی پیشرونده با ردّ وجود حقیقت جامع و فراگیر(جز در مورد خداوند متعال) از ادعای «تقرّب به حقیقت» دوری کرده، علم را بر اساس «استنتاج از راه تبیین درست» عبارت از «کشف حقیقت»، منتهی کشف پاره‌ای از حقایق مربوط به یک شیً، دانسته و معرفت آدمی به اشیا را آنجا که معرفت درستی است «مطلقادرست» دانسته و معرفت او  به حقایق دیگر مربوط به اشیاء را رو به رشد می‌داند.

دکتر حمید امیرچقماقی نیز دبیری علمی این کرسی را عهده‌دار خواهند بود.

کرسی ترویجی “واقع‌گرایی پیش‌رونده” روز دوشنبه مورخ ۲۷ دی‌ماه سال جاری از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۲:۰۰ در محل ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه پژوهشگاه (۲)، طبقه دوم، سالن جلسات پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

حضور علاقمندان در این نشست بلامانع است.