کتاب “کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، کتاب “کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن” به همت گروه بینش و اندیشهمرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه و به قلم آقای شهریار زرشناس منتشر شد.

این پژوهش، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای شهریار زرشناس است که در گروه بینش و اندیشه مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سامان یافته و راهی بازار شده است.

این تحقیق شامل سه فصل، به شرح زیر است:

فصل اول: سیری در ماهیت علوم مدرن و بنیان های نظری علوم انسانی

فصل دوم: پدران بنیان گذار علوم انسانی

فصل سوم: انقلاب اسلامی و علوم انسانی

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود در تعریف علوم انسانی چنین می نویسد:

علوم انسانی محصول مدرنیته و به عبارت دقیق‏تر فرزند جهان‏بینی عصر به اصطلاح روشنگری است (جهان‏بینی‏ای که ماهیتی ظلمانی داشت و بیان فرموله خودبنیادی نفسانی بود). علوم انسانی صورتی از صور تحقق «علم مدرن» است و به تبع عمق‌ یافتن و شدت‌گرفتن بحران ذات علم مدرن، که در قرن بیستم و به ‌ویژه در نیمه دوم این قرن بیش از پیش ظاهر شده است، «بحران ماهوی علوم انسانی» نیز چنان وضوح و شدت ظهوری یافته است که دیگر ساده ‌‏لوح ‏ترین خوش‌‏بینان دلبسته به «علوم انسانی مدرن» نیز نمی‏توانند آن را نادیده بگیرند ـ بگذریم از اندک ‌جماعتی که مأمورند و معذور. البته ـ چنان‌‏که ان‏شاء‏الله در این گفتار خواهیم دید ـ آنچه به نام علوم انسانی تقریباً در دویست ‌و‌ پنجاه سال اخیر پدید آمده است از لحظه‏ تولد بحران ‏زده و بیمار بوده است. این بحران را می‏توان بحران هویتی علوم انسانی دانست. برای شناخت مبنایی و ریشه ‏ای و درک چیستی علوم انسانی مقدمتاً باید درباره‏ ماهیت علم مدرن سخن گفت؛ زیرا علوم انسانی تحت «صورت نوعی علم مدرن» پدید آمده است و به لحاظ مبادی و غایات به ساحت فلسفه‏ اومانیستی تعلق دارد ـ از یاد نبریم علم مدرن اساساً از دل فلسفه‏ اومانیستی درآمده است. بنابراین ناگزیر برای درک حقیقت علوم انسانی باید از ماهیت علم مدرن و نیز فلسفه‏ مدرن پرسش کرد. بررسی و نقد مبادی و غایات علم مدرن و اصول و مبانی آن شامل پرداختن به بنیادهای فلسفه مدرن نیز می‌‏شود؛ از‌این‌رو در این نوشتار، سخن خود را با بررسی علم مدرن و برخی تئوری ‏های مطرح در «فلسفه‏ علم» و اشارتی کوتاه به خصایص علم جدید آغاز کرده ‏ایم.

 

گفتنی است کتاب ” کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن”با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند .