کتاب” برنامه ریزی تحصیلی”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز پژوهش های جوان در راستای خواست و علاقه مندی مخاطبان طلبه جوان، مجموعه مهارت های طلبگی را فراهم آورده است. این مجموعه تلاش می کند در ساحت های فردی، خانوادگی، اجتماعی، علمی، اخلاقی و تبلیغی مهارتهایی را متناسب با اقتضائات رفتاری و معرفتی طلاب جوان ارائه کند تا آنان را در نقش آفرینی مؤثر و مفید یاری نماید.

عنوان”برنامه ریزی تحصیلی” دفتری از فصل علمی این مجموعه یازده جلدی است که به قلم آقای حسین خنیفر سامان یافته و به تازگی به چاپ رسیده است.

نویسنده در این اثر برنامه ریزی را عاملی مهم برای مهار فرصت ها و زمان های پیرامون دانسته و معتقد است انسان بدون برنامه ریزی، بسیاری از فرصت ها را از دست داده و روزمرگی زندگی، او را به بی هدفی می کشاند؛ لذا دست به کارهای نیمه تمام می زند.

برنامه ریزی تحصیلی“شامل چهار فصل به شرح زیر است.

فصل اول: اهمیت برنامه ریزی در تحصیل و یادگیری

فصل دوم: گام ها و الگوهای کاربردی برنامه ریزی درسی

فصل سوم: دام ها و موانع برنامه ریزی تحصیلی

فصل چهارم: موفقیت در برنامه ریزی تحصیلی

خنیفر در بخشی از مقدمه کتاب خود با تأکید بر برنامه ریزی، چنین می نویسد:

برای پرهیز از اتلاف سرمایه های مادی و معنوی در انجام هر کاری و در راه رسیدن به هدف، باید از روش های درست رسیدن به هدف آگاه باشیم. از آنجا که دانش اندوزی و دانش پژوهی، فعالیت هایی با ارزش و هدفمند است، این اصل در امر علم اندوزی اهمیت بیشتری می یابد؛ زیرا سرمایه اصلی و عمده این فعالیت عمر انسان است. از این رو برنامه ریزی در زندگی –به ویژه در تحصیل علم –اهمیت ویژه ای دارد. برنامه ریزی از طریق تنظیم فعالیت ها تمرکز بر روی هدف، جلوگیری از تغییر مسیر و فراهم آمدن ابزاری برای کنترل مراحل، احتمال رسیدن به هدف را افزایش می دهد.

 

گفتنی است چهارمین جلد از مجموعه یازده جلدی مهارتهای طلبگی با عنوان” برنامه ریزی تحصیلی” اثر حسین خنیفر، با قیمت ۵۰۰۰ تومان توسط انتشارات کانون اندیشه جوان، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه این کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.irمراجعه کنند.