کارگاه علمی جاودانگی دین و شریعت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قطب علمی فلسفه دین، سومین کارگاه علمی از سلسه کارگاه های دانش افزایی در سال ۹۳ را با عنوان «جاودانگی دین و شریعت» با همکاری مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین سید محمد علی داعی نژاد و محمد مهدی گرجیان برگزار نمود.حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد در ابتدای این کارگاه تخصصی که در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار گردید، ضمن تشریح محورهای کارگاه تخصصی “جاودانگی دین و شریعت”، اظهار داشت: در زمینه جاودانگی دین محورهای متعددی همچون؛ چرایی بحث، دغدغه های پیش رو وجود دارد.وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی عصر جدید و ورود انسان به عصر خردورزی و علم گرایی؛ بشر دچار نوعی تلقی شده که اکنون می تواند با تکیه بر پیشرفت های صورت گرفته، اداره جامعه بشری را در ست گرفته و نقشه راه سعادت انسانی را خود پی ریزی نماید.وی با تاکید بر این که نیازهای انسان به دو دسته مقطعی و مبنایی تقسیم می شود، ابراز داشت: ابزار برطرف نمودن نیازهای مقطعی دستخوش تحولات و پیشرفت های روز افزون جامعه است و نیازهای مبنایی نیز با توجه به باقی ماندن نیازها و ملاک ها تا بقای انسان، به قوت خود استمرار دارد.وی ناتوانی انسان از درک نیازها را از مهمترین اقتضائات نیازهای مبنایی عنوان کرد و ابراز داشت: عجز انسان از تشخیص کامل نیازهای خود و پید کردن راه کارهای مناسب و متناسب با آن نیازها از مهمترین بایسته های نیازهای مبنایی همچون دین است. در حقیقت همان فقر بشری و نیازی که باعث پیدایش دین شد، همچنان ادامه دارد. وی پی گیری روش های مقایسه ای را یکی از مهمترین راهکارهای تبلیغی دین در عرصه های مختلف عنوان کرد و یادآور شد: اساتید و فضلای حوزه های علمیه باید، آموزه هایی مطرح شده در قله علم بشریت امروز را با آموزه های دین که ادعای بر حق جاودانگی دارد مقایسه نمایند. زمانی که اموزه های الهی برتری خود را جلوه گر نماید، زنده بودن و تازگی دین بر همگان آشکار خواهد شد.وی در ادامه با اشاره به تفاوت های دیدگاهی در عرصه جاودانگی دین، خاطرنشان کرد: دو رویکرد در رابطه با جاودانگی دین و رو شهای اثبات آن مطرح است؛ نخست این که می گویند؛ جاودانگی دین را نمی توان از مولفه های دینی اثبات نمود و عقل از استقلال استنباطی برخوردار است.وی افزود: دومین رویکرد بر این عقیده، آن است که بحث از جاودانگی دین، موضوعی درون دینی است؛ لذ برای اثبات جاودانگی دین باید به آموزه های دینی مراجعه نمود.وی با بیان این که قائلین نگاه برون دینی به مسئله جاودانگی دین، قرآن و سنت را صامت فرض نموده اند، خاطرنشان کرد: کسی می تواند در حوزه موضوعی داوری نماید که به آن احاطه داشته باشد. لذا بشر زمانی می تواند در مورد دین اظهار نظر نماید که به دین و انسان احاطه داشته باشد. تنها خداوند متعال بر دین و بایسته های بشری احاطه دارد.وی با بیان این که در بحث جاودانگی دین نباید بحث از ادله جاودانگی را با ویژگی های آن یکی دانست، ابراز داشت: انسان می تواند با تامل و تحقیق به برخی از ویژگی های جاودانگی دست یابد. کشف یک ویژگی علت جاودانگی نیست.حجت الاسلام والمسلمین گرجیان نیز در بخش دیگری از این کارگاه ضمن تاکید بر ضرورت ارائه موضوعاتی چون؛ جاودانگی دین و شریعت، اظهار داشت: به علت تلاش های علم تجربی و تاثیر ان بر عرصه اجتماع و زندگی بشر بسیاری از مباحث مهم معرفت بشری دستحوش تغییر و تحول شده مورد انتقاد قرار گرفت.وی با اشاره به معرفی مکاتب و ادیان دست ساز بشری برای حل نیازهای درونی انسان در عصر جدید، اظهار داشت: مادی‌گرایان و عقل گرایان صرف، بر اساس یافته ها و دانش بشری دینی را دست و پا کردند تا به جای دین الهی اداره عالم را در دست بگیرد.وی با اشاره به اقوال علمای اسلام به ویژه ابن سینا در رابطه با جاودانگی دین، تصریح کرد: انسان نیازمند به تنهایی نمی تواند به تنهایی پاسخگوی تمام امورات زندگی خویش باشد؛ لذا روی به زندگی اجتماعی می نهد. با توجه به حب به ذات نزد نوع بشر انسان را به سمت زیاده خواهی و تجاوز به قلمرو دیگران سوق می دهد.وی ادامه داد: برای مقابله با کشمکش های احتمالی و ممانعت از مشکلات انسان ناگزیر است تا به قوانینی مراجعه نماید. با توجه به عجز و ناتوانی انسان در شناخت خویش و اقتضائات جهان هستی، تنها کسی می تواند برنامه ای کامل و جامع را برای سعادت بشری ارائه دهد که نیاز انسان را از ابتدا تا کنون به خوبی بداند و خود خالق انسان و نظامات هستی باشد.وی وجود برنامه برای تمام عرصه های بشری و فوق بشری را از مهمترین عوامل پویایی دین عنوان نمود و ابراز داشت: دین پویا در هر عصر و زمان باید حرف برای گفتن داشته باشد. اجتهادی که بر اساس اصول و چارچوب مشخص شده بر اساس شریعت باشدف یکی از مهمترین سازو کارها برای تضمین پویایی دین است.وی در ادامه سخنان خود به برخی دیگر از عوامل پویای دین اشاره نمود و اذعان داشت: جامعیت، هماهنگی با فطرت بشری، عدم اختصاص به زمان و مکان خاص، وجود امامت، ابعاد روحی و معنوی، اصول اخلاقی حاکم بر دین و اهتمام به علم از مهمترین ویژگی های پویایی دین به شمار می رود.وی در پایان سخنان خود با تاکید بر این که دینی که فقط برای اخرت باشد ارزشمند نخواهد بود، ابراز داشت: دین برای اقامه حیات بشری و استحکام نوع زندگی اجتماعی است که با اصلاح دنیا آبادی اخرت انسان را تضمین می کند.گفتنی است؛ در پایان این مراسم جمعی از طلاب و پژوهشگران حاضر در کارگاه دیدگاه های خود را در رابطه به جاودانگی دین و شریعت بیان نمودند.