چاپ دوم کتاب “روحانیت و سیاست” مسایل و پیامدها به بازار فروش رسید

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، بیستمین کتاب گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی پژوهشگاه که چندی پیش توسط محقق ارزشمند این گروه، آقای عبدالوهاب فراتی به اتمام رسیده است، اخیرا برای دومین بار به زیور چاپ آراسته شد.

کتاب “روحانیت و سیاست”مسایل و پیامدها، به موضوع «آسیب‌شناسی روحانیت و سیاست» می‌پردازد. روحانیت در شیعه، برخلاف روحانیت در مسیحیت، نهاد متولی دین نیست؛ بلکه نهاد تخصصی وکارشناسی دین است. اقتدار دین بیشتر برخاسته از اقتدار نصوص دینی است که هدایتگر و فعال‌ساز حاملان نص است. بدین لحاظ، روحانیت شیعه نمی‌تواند نهادی در حاشیه باشد؛ یا در قدرت است یا در سپهر سیاست. 

همچنین، نهاد روحانیت نمی‌تواند غیرسیاسی بماند؛ روحانیت بنا به نسبتی که با نص اسلامی دارد، همواره خود را مسوول می‌داند و بر حسب موقعیت تاریخی، ممکن است رسالت یا وظیفه‌ای جدید بر کارکردهای سنتی و اصیل خویش بیافزاید و نیز بنا به آنچه تکلیف شرعی می‌داند، در کلیت نظام سیاسی مشارکت کند و این‌گونه، به تصدی‌گری سیاسی بپردازد. تجربه انقلاب اسلامی و سه دهه حضور روحانیان در قدرت نشان می‌دهد که آنان از بسیاری ظرفیت‌ها و امکانات فکری و نهادی خویش در اداره جامعه آگاه شده‌اند، با این همه، آسیب‌هایی، فراروی روحانیان وکارکردها و ساختار و مدنیت سازمان آنان قرار گرفته است. 

چاپ دوم کتاب “روحانیت و سیاست”مسایل و پیامدها در پنج فصل به دنبال پاسخ به این پرسش است که روحانیت چه کارکردها و ساختاری دارد و چه پیامدهایی بر کارکرد و سازمان روحانیت مترتب است:

فصل اول: کلیات و تمهیدات نظری

فصل دوم: روحانیت؛ وظایف و کارکردها

فصل سوم: تجربه مشارکت روحانیت در قدرت؛ تفسیرها و قرائت‌ها

فصل چهارم: روحانیت و تصدی‌گری سیاسی؛ آسیب‌ها و پیامدها

فصل پنجم: الگوی روابط روحانیت و حکومت اسلامی

چاپ دوم کتاب “روحانیت و سیاست”مسایل و پیامدها، اثر محقق ارزشمند گروه سیاست پژوهشگاه آقای عبدالوهاب فراتی، با قیمت ۲۱،۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیدر اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می‌توانند به‌ وبگاه سازمان انتشاراتپژوهشگاه مراجعه نمایند.