پیش‌نشست “چیستی و ماهیت فضای سایبر: رویکرد حاکمیتی و فن‌آورانه” برگزار شد

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه فلسفه پژوهشگاه پیش‌نشستی از سلسله نشست‌های همایش ملی فلسفه مضاف با عنوان “چیستی و ماهیت فضای سایبر: رویکرد حاکمیتی و فن‌آورانه” را روز دوشنبه مورخ ۲۶/۰۷/۹۵، در دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده امنیت ملی از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ برگزار نمود.

در این نشست علمی، چیستی  و مولفه‌های کلیدی و حیاتی فضای سایبر مورد بررسی قرار گرفت. دکتر رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی ضمن توصیف عناصر کلیدی فضای سایبر، کنترل را جزء ماهیت فضا برشمرد که آثار فرهنگی و اجتماعی داشته و زندگی و هویت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایشان با تشریح مدل سه لایه‌ فیزیکی، منطقی و اجتماعی برای فضای سایبر، شیوه‌ی تنظیم حاکمیت ملی سایبری را توصیف نمودند. وی با تعریفی از فضای سایبر ملی و عناصر کلیدی آن، ضعف جدی فضای سایبر کشور را عدم اعمال حاکمیت ملی بر اساس ویژگی‌های کشور برشمردند.

دکترعلی رضا پور ابراهیمی استاد دانشگاه، انسان و ارتباطات انسانی را بخش لاینفک فضای سایبر برشمردند که بدون این دو رکن فضای سایبر تحقق نخواهد یافت. ایشان فناوری شکل دهنده به سایبر را نیز فناوری تصمیم سازی برشمردند که زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحث تاثیر خود قرار داده است. پورابراهیمی معتقد است تهدید جزء لایتفک ذات فضای سایبر است که با مدیریت و تغییر و تعریف رویکردها و مفاهیم در فضای سایبر قدرت مدیریت، کنترل و قدرت آفرینی سایبر شکل خواهد گرفت. 

همایش فلسفه مضاف که هر سال به مناسبت روز جهانی فلسفهتوسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی از نهادهای علمی کشور برگزار می‌شود، امسال نیز در اواخر آبان ماه در ساختمان پژوهشگاه واقع در شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.