پیشرفت حوزه اولین قدم برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است

آیت الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی نقش روحانیت در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) قم برگزار شد، اولین قدم در جهت دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تحول، پیشرفت و الگو شدن حوزه دانست و اظهار کرد: نعمت بزرگی است که طلبه‌ها دور هم جمع شوند و راجع به یک مسأله تاریخ‌ساز تبادل نظر کنند. وحدت حوزه و دانشگاه نیز به همین مفهوم است و آن‌چه که در جریان این حرکت اتفاق می‌افتد نمود عینی وحدت حوزه و دانشگاه است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: همه تلاش‌ها و فعالیت‌های نظری و عملی که ما در مسیر رسیدن به الگوی پیشرفت داریم باید به سمت ارزش‌ها و شاخصه‌های معنوی نشانه رفته باشد.

عضو گروه منطق فهم دین پژوهشگاه اظهار کرد: حوزه و حوزوی پیشرفته می‌توانند پیشاهنگ پیشرفت و الگوی نهادها و طبقات دیگر باشند. یعنی اولین قدمی که حوزه در جهت دستیابی به پیشرفت باید بردارد تحول، پیشرفت و الگو شدن خود حوزه است.

عضو دبیرخانه حوزوی مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت از دکتر صادق واعظ‌زاده رئیس این مرکز خواست که مقوله طراحی الگوی پیشرفت به اصل مسأله الگو پیوند زده شود؛ چراکه بدون پیشرفت حوزه و تحقق حوزه پیشرفته، طراحی و اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت میسر نیست.

وی با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در ترکیب شورای دبیرخانه مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: ما باید در تعیین ترکیب شورای دبیرخانه با مرکز مدیریت تفاهم کنیم. البته با مشارکت جدی ای که صورت گرفته ما در تمام اندیشکده‌ها افرادی فاضل از حوزه داریم و مسئولیت برخی اندیشکده‌ها به عهده اساتید حوزوی است. اما باید حضور حوزویان گسترده تر باشد.

آیت الله علی اکبر رشاد با ارائه پیشنهاد راه‌اندازی کرسی‌های فقه پیشرفت، گفت: اگرچه ما اندیشکده فقه داریم اما به نظر می‌رسد بعضی مقولات مانند روح هستند که باید در سراسر کالبد جریان داشته باشند و لذا ما در همه حوزه‌ها نیاز به مطالعه فقهی داریم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به ضرورت برگزاری کرسی‌های نظریه ‌پردازی از سوی اساتید حوزه، تأسیس رشته‌های تخصصی پیشرفت را نیز حائز اهمیت دانست.

وی در این‌باره گفت: در حال حاضر در دانشگاه‌ها رشته پیشرفت ایجاد شده ولی هنوز در حوزه این کار انجام نشده است. ما در فرصت مناسبی باید سعی کنیم با حذف برخی تشریفات، رشته تخصصی پیشرفت را در قم و حوزه‌های باظرفیت مانند اصفهان، خوزستان، شیراز و خراسان دایر کنیم.

لازم به ذکر است این نشست هم اندیشی شب گذشته با حضور اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه در مدرسه عالی امام خمینی(ره) در شهر مقدس قم برگزار شد.