همایش ملی “فلسفه مضاف”

به گزارش اداره روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ‌ و اندیشه اسلامی، همایش ملی فلسفه مضاف صبح روز چهارشنبه مورخ ۱۷ اذرماه سال جاری با حضور و سخنرانی آیت‌الله سید حسن مصطفوی و آیت‌الله علی اکبر رشاد از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۰۰ در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه امام رضا(ع) واقع در سرچشمه تهران برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام دکتر ابوالحسن غفاری دبیر علمی همایش ملی فلسفه مضاف، ضمن اعلام این خبر گفت: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هر سال به مناسبت روز جهانی فلسفه اقدام به برگزاری این همایش می‌کند. همایش ملی فلسفه مضاف به همت گروه فلسفه پژوهشگاه با هدف شناساندن بیشتر فلسفه مضاف و نشان دادن نقش آن در تولید علوم انسانی اسلامی و توسعه و بالندگی تفکر عقلی و اندیشه دینی در تهران برگزار می‌شود.

حجت الاسلام غفاری افزود: در راستای تحقق این اهداف سعی می شود مباحث و مسایل پیرامون فلسفه مضاف مانند حقیقت، هویت، اهمیت، ضرورت، کارکرد فلسفه‌های مضاف در تولید علوم انسانی، پیشینه، روش، اقسام فلسفه مضاف و دیگر مباحث مربوط به آن بررسی و تحلیل گردد.

وی همچنین تصریح کرد: هدف تبعی همایش نیز فرهنگ‌­سازی در خصوص تأثیر فلسفه مضاف بر تولید علوم انسانی میان جامعه علمی، نخبگان و اساتید کشور است.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه در بیان تاریخچه شکل‌گیری فلسفه مضافگفت:‌ ورود اندیشمندان اسلامی به مساله فلسفه مضاف به‌طور آگاهانه به دو سه دهه اخیر باز می‌گردد، در فلسفه مضاف با روش کاملاً عقلانی و فرانگرانه کلیت مضاف‌الیه و متعلق آن بررسی شده و مبانی متافیزیکی متعلق فلسفه مضاف تبیین می‌گردد، بنابراین نه تنها در باره هویت خود فلسفه مضاف بلکه در باره هویت فلسفه‌های مضاف مانند: فلسفه علم هنر، فلسفه علم فقه، فلسفه علم فیزیک، فلسفه زبان، فلسفه زیبایی، فلسفه فرهنگ و … بحث و گفتگو می‌شود.

غفاری با بیان اینکه در فلسفه مضاف، مسائل کلی و یا امهات مسائل متعلقات به ‌صورت کلی تحلیل و بررسی شده و آسیب‌های آن شناسایی می‌شود، افزود: پیش از برگزاری همایش اصلی، گروه فلسفه اقدام به برگزاری سه پیش نشست: چیستی و ماهیت فلسفه سایبری با همکاری دانشگاه دفاع ملی، فلسفه مضاف، چیستی، ضروت و اهداف با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی، و فلسفه پزشکی کرده است.

تمرکز محوری همایش بحث و گفتگو در باره حقیقت و چیستی فلسفه مضاف است و در کنار آن کارآمدی و نقش فلسفه‌ مضاف در تولید علوم انسانی اسلامی نیز بحث و بررسی می‌شود.

وی در بیان برنامه‌های روز برگزاری همایش نیز گفت: در این همایش مجموعه مقالات همایش با عنوان فلسفه مضافرونمایی خواهد شد. این اثر حاوی مجموعه گفتارها و مقالات است، محور اصلی گفتگوها را مباحثی مانند پیشینه فلسفه مضاف، تعاریف و تلقی‌ها درباره فلسفه مضاف، ضرورت‌ها و الزامات بحث از فلسفه مضاف، ساختار، روش، نظام مسایل، نقش فلسفه مضاف در تولید علم؛ و … تشکیل داده‌است. بخش های دیگر نیز به مصادیق فلسفه‌ مضاف و مباحث پیرامون آن اختصاص دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خاتمه تصریح داشت: سعی مجموع مقالات بر این است که علاوه بر معرفی هویت فلسفه مضاف، نقش فلسفه‌های مضاف در تولید علم نیز نشان داده شود.

در این همایش صاحبنظران و متفکران حوزه فلسفه مضاف از جمله حضرت آیت الله سید حسن مصطفوی و آیت الله علی اکبر رشاد به سخنرانی پرداخته و همچنین مقالات برگزیده نیز ارائه خواهد شد. همچنین میزگرد علمی با حضور دکتر علیرضا قائمی‌نیا و دکتر سید علی طاهری خرم آبادی از دیگر برنامه های این همایش است.

 

همایش ملی فلسفه مضاف صبح چهارشنبه ۱۷ اذرماه ۹۵ از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه امام رضا(ع) واقع در تهران،‌چهار راه سرچشمه، خیابان شهید مصطفی خمینی برگزار خواهد شد.