نشست نقد کتاب”مبانی تربیت از دیدگاه قرآن کریم”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست نقد کتاب”مبانی تربیت از دیدگاه قرآن کریم” تألیف ارزشمند حجت الاسلام دکتر محمد بهشتی که به همت گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته شده، با حضور مؤلف این اثر، حجج اسلام و المسلمین سید احمد رهنمایی عضو هیأت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و دکتر عبدالکریم بهجت پور عضو هیأت علمی پژوهشگاه و همچنین جمعی صاحبنظران این حوزه توسط حلقه تفسیر موضوعی تخصصی قرآن کریم عصر دوشنبه ۳ خردادماه ۹۵ از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در دفتر پژوهشگاه واقع در شهر مقدس قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست علمی حجت الاسلام دکتر محمد بهشتی نویسنده کتاب ارزنده “مبانی تربیت از دیدگاه قرآن کریم”با بیان اینکه نقد یکی از برکات پژوهش است، گفت: نقد و تحقیق دارای فوایدی از جمله تکمیل کنندگی، پیش‌ برندگی و منقح ‌سازی و مهذب ‌کنندگی است البته نقد باید مستند، عالمانه و محققانه و منصفانه باشد.

وی با اشاره به سابقه کار افزود: این کتاب زیر نظر شورای علمی متشکل از اعضای هفت نفره قرآن پژوه نوشته شده و مرحوم آیت الله معرفت(ره) نیز راهنمایی هایی برای تالیف این اثر داشتند و این کتاب هم اکنون در حالی که چاپ آن به اتمام رسیده و در بازار محدود و یا کمیاب است؛ در برخی مراکز علمی از جمله جامعه المصطفی(ص) و … تدریس می شود.

بهشتی بیان کرد: مدت هاست این کتاب نشر شده و حتی یک جلد آن را نداریم و تقاضا  داریم که سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تعدادی آن را چاپ کند.

وی افزود: قرآنی بودن موضوع و بینا رشته ای بودن اولین ویژگی این اثر است همچنین در هر آیه تلاش کرده ایم که شش تفسیر را مشاهده کنیم البته معیار ما المیزان بوده ولی تبیان و نورالثقلین و چند تفسیر دیگر نیز مورد ملاحظه قرار گرفت.

نویسنده کتاب گفت: مبانی تربیت، هستی شناسی و معرفت شناسی را در تألیف این کتاب ذکر کرده ایم و مورد تایید برخی از بزرگان قرآنی نیز قرار گرفته است.برخی نکات ناقدان جنبه صوری دارد مانند آنچه درباره واژه و کلمات و دیدن تفاسیر مختلف و … بیان شده بود.

وی با اشاره به تفسیر کلمه مبانی که یکی از ناقدان به عنوان اشکال عنوان کرده بود نیز افزود: در تعریف مبانی تعاریف مختلفی وجود دارد در حالی که ما به تعریف در چند سطر اکتفا نکرده و  نظرات اساتید تعلیم و تربیت را آورده ایم البته به این بسنده نشده و تجزیه و تحلیل شده است و برای آن ۷ خصوصیت را نیز ذکر کرده ایم.

در ادامه این نشست حجت ‌الاسلام بهجت ‌پور مدیر گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه نیز طی سخنانی گفت: من کتاب را با علاقه خواندم و اگر درست تلقی کرده باشم وقتی سخن از تربیت می‌ گوییم مراد ما دانشی برآمده از قرآن است که قرار است در گام اول دانش آن و سپس قواعد و بایدها و نبایدها بحث شود.

وی ادامه داد: تلقی من از مجموعه متن این است که مستقیماً از مبانی رو به مسئله رفته‌ اند در حالی که قاعدتاً مبانی دانش به معنای مصطلح باید تولید شود یعنی هست‌ هایی که قرآن فراروی ما می‌ گذارد و ما باید از این منظر به بایدها و نبایدها برسیم.

گفتنی است نشست نقد کتاب”مبانی تربیت از دیدگاه قرآن کریم” تالیف ارزشمند حجت الاسلام دکتر محمد بهشتی که به همت گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور چاپ آراسته شده، با حضور صاحبنظران این حوزه توسط حلقه تفسیر موضوعی تخصصی قرآن کریم عصر دوشنبه ۳ خردادماه ۹۵ از ساعت ۱۷ در دفتر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی واقع در شهر مقدس قم برگزار شد.