مراسم ویژه سی و هفتمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در آستانه یوم الله بیست و دوم بهمن مراسم ویژه ای با حضور اعضاء هیأت علمی، کارکنان پژوهشگاه، کانون اندیشه جوان و سازمان انتشارات پژوهشگاه و همچنین حضور ریاست محترم پژوهشگاه آیت الله رشاد ظهر امروز ۲۱ بهمن ماه سال جاری در تالار علامه جعفری ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این مراسم که پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد،‌ دکتر عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر سلیمی نمین با طرح این پرسش که چگونه ملت ایران حول یک اتفاق نظر متفق شد و این در حالی بود که نظرات مختلف در جامعه مطرح بود؟ به تحلیل شیوه امام (ره) پرداخت و پاسخ این امر را در شیوه امام(ره) دانست.

وی با اشاره به اینکه برخی جریانات سیاسی سابقه بیشتری در امر سیاست و هدایت سیاسی مردم داشتند؛ شیوه امام راحل را از عوامل اتحاد ملت حول نظر ایشان دانست.

سلیمی نمین در ادامه افزود: امام عمدتاً حرکتی اثباتی داشتند و روش خود را از طریق نفی دیگران دنبال نمی کردند.

نکته دیگری که دکتر سلیمی نمین به آن اشاره داشت بهره گیری جریان حق از فعل و انفعال باطل در خود بود.

وی گفت: در اسلام تأکید شده است که باطل در درون خود زمینه انهدام خود را فراهم می کند و جریان حق بهترین بهره برداری را از این فعل و انفعال دارد. جریان حق خود دارای جاذبه است و با این حال می تواند از این فعل و انفعال درونی باطل بهره گیری کند.

باطل برای سلطه بر انسانها باید تحقیر کند و بدون آن نمی تواند به این مهم برسد. حضور سلطه گران در ایران نیز در ابتدا بر اساس نفی شخصیت و هویت ملت ایران بود و با مرور در دوران پهلوی اول و دوم می بینید که نفس و اساس این دوران ها بر پایه تحقیر ملت ایران است. اما خود این تحقیر چون بر خلاف فطرت انسانی است در درون شروع به واکنش می کند. این تحقیر برای هیچ کس قابل تحمل نبود تا اینکه باعث سقوط آن نظام سلطه شد. پس در پاسخ به پرسش نخست می توان گفت: چون در میدان عمل به تدریج صداقت امام در ارتباط با هزینه کردِ امام برای رسیدن به کرامت در خور آنها در جامعه معلوم شد؛ جامعه آن را درک کرد.

 

این مراسم با شعر خوانی شاعر جوان انقلابی آقای محمدرضا وحیدزاده به پایان رسید.

 

گفتنی است این مراسم روز چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه در تالار علامه جعفری ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  با سخنرانی آقای دکتر عباس سلیمی نمین و حضور آیت الله رشاد، اعضاء هیأت علمی، کارکنان پژوهشگاه، کانون اندیشه جوان و سازمان انتشارات پژوهشگاه برگزار شد.