محور اصلی فعالیت ها در پژوهشگاه بیانات و دغدغه‌های رهبری است

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سه شنبه ۱۷/۶/۹۴ آیت الله رشاد، رییس پژوهشگاه، به همراه جمعی از مدیران و اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، با حضور در محل صدا و سیما، با دکتر سرافراز زمینه های همکاری را بررسی نمودند. در این جلسه که معاونین صدا و سیما و مدیران برخی شبکه های صدا و سیما نیز حضور داشتند، آقای رشاد ضمن تبیین ظرفیت ها و توانمندی های پژوهشگاه بر لزوم همکاری میان صدا و سیما و نهادهای علمی تأکید کرد. وی با اشاره به تولیدات علمی پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه خود را با دو گروه مخاطب مواجه می‌داند، نخبگان و جوانان. لذا آثار پژوهشگاه نیز به همین نحو طبقه بندی شده است.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: تا کنون بیش از ۱۳۰۰ اثر مکتوب اعم از کتاب و مجله تولید و منتشر شده است که از جمله آثار فاخر پژوهشگاه می توان به دانشنامه های دینی اشاره کرد.

وی دانشنامه امام علی (ع) و دانشنامه فاطمی (س) را که منتشر شده اند، دو اثر فاخر دانست که می توانند منبع و مرجعی برای برنامه سازان صدا و سیما قرار گیرند و با اطمینان مورد استفاده باشند.

رییس شورای عالی حوزه های علمیه تهران با اشاره به برخی گسترده نگاشته ها در پژوهشگاه گفت: گر چه این گسترده نگاشته ها دانشنامه نیستند ولی مجموعه هایی چند جلدی هستند که بعضاً منابع بی بدیل به شمار می آیند.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگاه طی دوران فعالیت خود شیوه ای از مدیریت علم را تجربه کرده است افزود: محور و نقطه ثقل این شیوه حوزه تمحض اعضای هیأت علمی است. بر اساس حوزه تمحض، هر عضو هیأت علمی یک محور و حوزه مشخص را تمحض علمی خود قرار می دهد و طی برنامه های مشخص پنج ساله فعالیت های علمی خود را سامان می دهد تا در آن حوزه به اعلمیت و مرجعیت دست یابد. نتیجه این شیوه مدیریت علم در پژوهشگاه، تولید علم در ظرفیت بسیار بالایی است. علاوه بر آنکه اکنون نیروهای متخصص و متمحض متعددی در پژوهشگاه حضور دارند و این یکی دیگر از ظرفیت های پژوهشگاه به شمار می آید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر طرفینی بودن ارتباط میان پژوهشگاه و صدا و سیما بیان داشت: محور اصلی فعالیت ها در پژوهشگاه بیانات و دغدغه‌های رهبری است. در همه محور‌هایی که ایشان مطلبی فرموده اند و ارتباطی با حوزه فعالیت پژوهشگاه داشته است،‌ پژوهشگاه ورود داشته و تولید علمی انجام شده است. در مسائل مربوط به علوم انسانی اسلامی، علم دینی، سبک زندگی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و سایر محورهایی که در بیانات و فرمایشات ایشان است پژوهشگاه کار علمی دارد.

آقای رشاد در ادامه گفت: در برخی موارد بنا بر دغدغه های رهبری، پژوهشگاه در حوزه هایی ورود پیدا کرده که بی پیشینه بوده و بعضاً به تأسیس گروه های علمی خاص مبادرت کرده است مانند گروه فلسفه علوم انسانی اسلامی، عدالت پژوهی یا گروه معرفت شناسی.

در ادامه این نشست،‌ رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به نقش شبکه چهار به عنوان شبکه خاص نخبگان گفت: محتوای این شبکه باید طوری باشد که نخبگان را جذب کند شاید اگر در این حوزه ضعفی هم وجود دارد به این دلیل است که نتوانسته ایم مطالب را به زبان رسانه بیان کنیم. این شبکه نیازی به کثرت مخاطبان ندارد و باید مخاطب خاص داشته باشد و بیشتر بر کیفیت تأکید کند.

در ادامه این دیدار پس از تأکید آیت الله رشاد بر برخی محورهای خاص همکاری بین پژوهشگاه و صدا و سیما، آقایان دکتر محمد عرب صالحی، حجت الاسلام  علی محمدی جورکویه، دکتر ‌احمد رضا معتمدی، حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا و دکتر مهدی عباس زاده از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و همچنین حجت الاسلام عبدالله حسینی، مشاور بین الملل ریاست پژوهشگاه، دیدگاه های خود را درباره رسانه و فلسفه فیلم، سبک زندگی، مواجهه با فرهنگ غرب و برخی محورهای همکاری علمی فی ما بین بیان کردند.

 

سپس دکتر سرافراز با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اعضای پژوهشگاه و مدیران صدا و سیما گفت: رسانه ملی در مواجهه با فرهنگ غربی که یک فرهنگ هجومی است باید به دو مؤلفه توجه کند. اول آنکه در ارتباط با فرهنگ غربی باید به شبهات آن پاسخ دهد و دیگر آنکه برای طرف مقابل ایجاد سؤال کند و آن فرهنگ را به چالش کشد. 

رئیس رسانه ملی صریح کرد: باید به نقد عقلانی سکولاریسم و لیبرالیسم بپردازیم و شبکه چهار سیما می تواند این مأموریت را با همکاری پژوهشگاه به درستی به انجام برساند. 

وی یادآور شد: زمانی که رسانه به بیان مؤلفه های سبک زندگی اسلامی می پردازد باید به نقد زندگی غربی نیز در کنار آن اشاره کند تا مخاطب با مقایسه آن سره را از ناسره تشخیص دهد. 

دکتر سرافراز در ادامه با اشاره به این مطلب که رسانه پدیده ای غربی است و شکلهای برنامه سازی آن نیز تقلیدی از غرب است تصریح کرد: با توجه به اینکه جامعه ما جامعه ای دینی است باید به این موضوع پرداخته شود که رسانه دینی چه ویژگیهایی باید داشته باشد و به دین و تفریح مردم چگونه باید بپردازد و یقیناً تحقیقات پژوهشگاه می تواند در این حوزه به رسانه کمک کند، اینکه مردم چه نیازهایی را باید از طریق رسانه برطرف کنند و به چه میزان جنبه سرگرمی و آموزشی داشته باشد. 

وی با اشاره به اهمیت شبکه چهار سیما در برقراری ارتباط با نخبگان یادآورد شد: این شبکه محور برنامه هایی مبتنی بر کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی است و می تواند در قالب های جذاب مانند مناظره و گفتگو با بهره گیری از ظرفیت های پژوهشگاه به بیان دیدگاه های مختلف بپردازد و آنها را در جامعه نشر دهد. 

در پایان این دیدار فرایندی برای پیگیری مباحث و عملیاتی شدن پیشنهادها و برنامه های همکاری توافق شد و نمایندگان دو دستگاه برای پیگیری امور مشخص شدند.