فراخوان مقاله همایش ملی “فلسفه مضاف”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابوالحسن غفاری مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه ضمن اعلام فراخوان مقاله همایش ملی “فلسفه مضاف”گفت: گروه فسلفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همه ساله به بهانه سالگشت روز جهانی فلسفه، اقدام به برگزاری همایش ملی با مشارکت دستگاه های علمی سراسر کشور و با موضوعات مختلف حکمی معرفتی می نماید که درسال پیش رو نیز همایش فلسفه مضاف در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفته است و همچون سال های قبل میزبان فیلسوفان و صاحبنظران این عرصه خواهیم بود.

دکتر غفاری گفت: فلسفه یا فلسفه های مضاف از دانش هایی است که در دوره جدید و به ویژه دوره معاصر شکل گرفته است و به دلیل تازه گی و جدید التأسیس بودن آن نیازمند مطالعه و پژوهش و در نتیجه آشنایی بیشتر با آن است. در این پژوهش آنچه بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد، نسبت فلسفه مضاف با فلسفه مطلق، ضرورت فلسفه مضاف، انواع و اقسام فلسفه مضاف، روش پژوهش در فلسفه مضاف و غیره است. بدون تردید در سال های اخیر در این باره گفتگو های زیادی از سوی اصحاب علم و دانش صورت گرفته و کتاب و مقالات گوناگونی به رشته تحریر در آمده است، اما همچنان زوایای بسیاری از فلسفه مضاف باید مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تضارب آراء در حد گسترده صورت گیرد.

مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه و دبیر علمی همایش فلسفه مضاف، در ادامه محورهای فراخوان مقالات همایش ملی فلسفه مضاف را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. تعریف فلسفه مضاف،

۲. تقسیم و طبقه بندی فلسفه های مضاف،

۳. مسائل فلسفه مضاف،

۴. موضوع فلسفه مضاف،

۵. روش شناسی فلسفه مضاف اسلامی،

۶. مصادر و منابع فلسفه مضاف اسلامی،

۷. غایت و کارکرد های فلسفه مضاف،

۸. جایگاه فلسفه مضاف در جغرافیای علوم،

۹. نسبت فلسفه های مضاف با فلسفه مطلقف

۱۰. پیشینه فلسفه های مضاف در جهان اسلام،

۱۱. آسیب شناسی مطالعات کنونی فلسفه های مضاف

۱۲. نقش فلسفه های مضاف در تولید علوم انسانی اسلامی (حقوق، اقتصاد، سیاست، مدیریت، جامعه شناسی، روان شناسی، فرهنگ، تاریخ، تمدن شناسی، هنر، تعلیم و تربیت و …).

عضو هیأت علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هدف از برگزاری این همایش را تولید علم در حوزه فلسفه و حکمت دانست و تصریح کرد: صرف نظر از هر تعریف و تلقی از فلسفه مضاف، هدف این است که مشخص شود قول مختار هر صاحب نظر چگونه می تواند به تولید علم مضاف الیه منتهی شود و به عبارت دیگربا تمرکز بر نوع مسائل و بحران های علم مضاف الیه، اتخاذ تلقی ها و مبانی چگونه در حل مسائل علم مضاف الیه کمک کرده و عملاً منجر به تولید علم می شود؟

لازم به ذکر است علاقمندان می توانند جهت ارسال مقالات خود به آدرس قم، بلوار پانزده خرداد (شاه سید علی)، خیابان شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه فلسفه و یا پست الکترونیکی p.mozaf@rayana.irمکاتبه نموده و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های ۵-۰۲۵۷۶۰۳۵۷۱ داخلی ۱۴۵ و یا پایگاه اینترنتی www.iict.ac.irتماس حاصل نمایند.

 

همچنین گفتنی است مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش پایان تیرماه ۱۳۹۵ و اصل مقالات پایان مردادماه ۱۳۹۵ اعلام شده است.