ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه،

از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را با پژوهشگاه آغاز نموده و تا کنون آثار متعددی در حوزه حقوق زن و خانواده ارائه کرده است که در این بخش ضمن یادداشتی با یکی دیگر از  تحقیقات ارزشمند ایشان بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

“ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده”

در معرفی کتاب ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده این چنین آمده است:

دین اسلام ازدواج را بنائی مقدس شمرده و به تزویج فرمان داده است. در مقابل، از طلاق مذمّت نموده و صیانت از خانواده را ضروری شمرده است. به پیروی از تعالیم اسلام، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز خانواده را واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان خوانده و پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی را لازم شمرده است. بنابراین، خانواده در اسلام و جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ارزشی ممتازی برخوردار است. با وجود این، خانواده در جامعه ایرانی وضعیت نگران کننده ‌ای دارد و آمارهای رسمی از تزلزل روابط همسری و بی‌ ثباتی آن حکایت می ‌نماید. از سال ‌ها پیش تا کنون آمار ازدواج رو به کاستی و آمار طلاق رو به افزایش است. این وضعیت نگران کننده موجب طرح این پرسش می ‌گردد که چگونه می ‌توان بر مشکلات فوق فائق آمد و ثبات و قرار را به خانواده باز گرداند.

برای غلبه بر مشکلات خانواده در ایران می ‌توان از دانش ‌های مختلف اخلاق، تعلیم و تربیت، جامعه ‌شناسی، روان ‌شناسی و … کمک گرفت.

فقه و حقوق اسلامی نیز از ظرفیت مطلوبی در تحکیم خانواده برخوردار است. حقوق می ‌تواند برای پیشگیری از مشکلات خانواده راه حل ‌های مؤثری ارائه نماید و مودت و رحمت الهی میان زوجین را حفظ نماید. همچنین می ‌تواند برخی مشکلات موجود در روابط همسران را مدیریت کرده و برای مرتفع ساختن آن راهکار ارائه نماید. شناسایی مشکلات و آسیب ‌های خانواده و مناشی آن و نیز معرفی راه حل ‌های دانش حقوق در تقویت و تحکیم خانواده موضوع پژوهشی است که با عنوان « ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده » به ثمر نشسته است.

 

لازم به یادآوری است اثر ارزشمند ” ظرفیت حقوق در تحکیم خانواده” به قلم حجت الاسلام والمسلمین دکتر فرج الله هدایت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی، پس از اتمام توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.