طرح پرسش برای دستگاه‌های همکار علمی همایش ملی سیاست‌های کلی نظام اداری

دبیر علمی همایش ملی سیاست‌های کلی نظام اداری با طرح پرسش هایی خواستار همفکری دستگاههای همکار علمی همایش، در اجرایی کردن نتایج علمی این همایش شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، متن نامه حجت الاسلام و المسلمین علی آقا پیروز دبیر علمی همایش ملی سیاست‌های کلی نظام اداری به دستگاههای همکار علمی همایش، به این شرح است:
احتراما؛ همانگونه که استحضار دارید مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال جاری، سیاست‌های کلی نظام اداری را به مسئولین دستگاه‌های نظام ابلاغ نموده و از آنان خواستند تا زمان‌بندی مشخصی برای عملیّاتی کردن سیاستها  و نیز گزارشی از پیشرفت آن در فواصل زمانی معیّن ارائه نمایند.
به منظور مساعدت به دستگاه‌های مجری سیاست‌ها در راستای انجام فرامین معظّم له، شورای علمی گروه مدیریت اسلامی تصمیم به برگزاری همایشی در سطح ملی  گرفت تا از ظرفیّت علمی حوزویان و دانشگاهیان در جهت تبیین سیاست‌ها، راهکارها، موانع و شاخص‌های ارزیابی سیاست‌ها، بهره برداری مناسب نموده و نتایج حاصله را دراختیار دستگاه های مجری سیاست‌ها، قرار دهد.
در حال حاضر مهمترین دغدغه همکاران علمی این همایش آن است که چگونه نتایج این همایش می‌تواند به بدنه اجرایی نظام  پیوند خورده و راهنمای  دستگاه‌ها در اجرا شود چرا که معمولا میان مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی، پیوندی  که ثمره کار علمی را در اجرا حاکم سازد، مشاهده نمی شود و معمولاً هریک از مراکز علمی و دستگاه‌های اجرایی، مجزّای از یکدیگر، مسیر خود را طی می‌کنند.
به نظر می‌رسد اولین گام برای حصول اطمینان از بکارگیری یافته‌های علمی در مراکز اجرایی، درگیر کردن اذهان مدیران  بخش دولتی و غیر دولتی و دیگر صاحبنظران و مجریان سابق نظام اداری کشور، با این سؤال باشد که:
الف: چگونه می‌توان این سیاست ها را اجرا کرد؟
ب: راهکارهای پیشنهادی برای عملیّاتی نمودن سیاستها چیست؟
د: نحوه تبدیل مفاد علمی مقالات همایش به مفاد کاربردی اجرائی  چگونه می‌باشد.
هر چند این مطلب، همان مطالبه مقام معظم رهبری در سطوح بالای نظام است اما استقبال از تجربیات موفق مدیران نظام و دریافت راهکارها، موانع و شاخص های تجربی از آنها، می تواند موجب تسهیل و تسریع در اجرای سیاست ها شود. زیرا جمع آوری این تجربیات ،تحلیل و غربال کردن آنها و سپس ارجاع آنها به مدیران می تواند موجب بهره گیری همه مدیران از تجربیات موفق یکدیگر و سرانجام اجرای اثربخش سیاست‌ها شود.
بر این اساس در گام اول از فرآیند اجرایی شدن سیاست‌ها، از شما سرور ارجمند و مدیران عالی رتبه دستگاه متبوع شما، تقاضا می‌شود، برای عملیاتی نمودن این سیاست‌ها، راهکارهایی را بر اساس تجربیات کاری خویش ارائه نمایند تا پس از دریافت پاسخ‌ها، انبوهی از تجربیات مدیران، جمع آوری، وپس از طبقه بندی، تحلیل و تنقیح، مجدداً در اختیار مدیران برای اجرا قرار گیرد پیشگامی مرکز متبوع شما در این امر موجب امتنان است.