رئوس فعالیت های پژوهشگاه در سال جدید

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در نخستین جلسه شورای پژوهشگاه در سال ۹۴ که روز شنبه ۱۵ فروردین در محل سالن جلسات حوزه ریاست و با حضور رئیس و مدیران ارشد پژوهشگاه برگزار شد، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بیان نکاتی درباره اصول و محورهای کلان فعالیت های پژوهشگاه در این سال پرداخت.

وی دتر ابتدا ضمن تأکید بر لزوم تمهید مقدمات اجرای برنامه سال ۹۴ پژوهشگاه، توجه مضاعف به تصویب نهایی و اجرای دقیق نظام‌ واره پژوهش در راستای مدیریت تولید علم در پژوهشگاه را خواستار شد.

آیت الله رشاد با بیان اینکه تاسیس پژوهشگاه بر مبنای یک خودآگاهی و پاسخ به یک مطالبه اساسی مقام معظم رهبری (دام ظله) بوده است که همانا شکل‌گیری یک جریان فکری در مقابل تهاجم فرهنگی است، شکل گرفته است، تأکید کرد:  ما اکنون باید بُرش زمانی فعالیت خودمان را خُردتر کنیم و برنامه هر سالمان را در قبال محورهای اساسی فعالیت های علمی مثل مبانی و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی و تولید آن، فلسفه‌های مضاف و سایر مسائل و موضوعات، کاملاً روشن کنیم و باید دقیقاً مشخص کنیم که در پایان برنامه پنج ساله سوم در هر محور به کجا خواهیم رسید. ما می توانیم این خودآگاهی را اندازه‌گیری و دستاوردهای علمی خودمان را ارزیابی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل فکری و معرفتی جوانان گفت: مرکز پژوهش‌های جوان و کانون اندیشه جوان باید جایی باشد که به مسائل راهبردی این بخش یعنی جوانان بپردازد و نیز به مسائل روز توجه داشته باشد.

رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به موفقیت کاربرد اقتصاد مقاومتی در اقتصاد کلان کشور گفت: اقتصاد ما در داخل پژوهشگاه هم باید مقاومتی باشد. همان‌طور که ما توانستیم بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به این شیوه حل کنیم و غربیان هم به این مسئله اذعان کرده‌اند، باید در برنامه پژوهشگاه نیز با تعهداتی که برای مدیران و گروه‌های علمی وضع می‌کنیم، به جلب همکاری های علمی با بیرون پژوهشگاه بپردازیم.

رییس پژوهشگاه ‌در پایان، توجه به حوزه نشر و توزیع آثار پژوهشگاه و نیز انعکاس مطلوب فعالیت‌ های علمی و پژوهشی پژوهشگاه را از نکات مهم فعالیت سال ۹۴ برشمرد.

گفتنی شورای پژوهشگاه، بالا ترین شورای تصمیم گیر در پژوهشگاه بوده و به صورت هفتگی با حضور رئیس و مدیران ارشد پژوهشگاه برگزار می‌شود.