دسترسی رایگان به آرشیو شانزده ساله مجله ذهن

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، فصلنامه ذهن پژوهشگاه، کلیه مقالات خود را طی شانزده سال اخیر(۱۳۷۹-۱۳۹۳)  به صورت رایگان در سایت این فصلنامه به نشانی www.zehn.iict.ac.irجهت استفاده علاقمندان قرار داده است.

فصلنامه ذهن تنها نشریه تخصصی معرفت‌شناسی ایران است که از سویی با هدف بازپژوهی و بازپیرایی، تعمیق و توسعه مبانی و مباحث معرفت‌شناسی اسلامی، مطالعه تطبیقی و ارزیابی نحله‌ها و نظریه‌های معرفت‌شناسی کلاسیک جدید و معاصر، گسترش زمینه تعاطی آراء و تضارب افکار در قلمرو معرفت‌شناسی همراه با برقراری ارتباط زنده و سازنده میان صاحبنظران در داخل و خارج و سعی در تبیین نقاط، مبانی و لوازم تلاقی آراء و نظریه‌های معرفت‌شناختی با اندیشه دینی ـ فلسفی اسلامی و پاسخگویی به سؤالات مطرح و منتشر می‌شود و از سوی دیگر برحسب مناسبت و ضرورت، به مباحث و دانش‌های مماس و مجاور با معرفت‌شناسی مانند علوم‌شناختی، علم و الهیات، هرمنوتیک و… می‌پردازد. ذهن می‌کوشد تا در هر شماره به موضوعی خاص در حوزه معرفت‌شناسی معطوف شود.

برخی از محورهایی که در این نشریه بدان پرداخته شده، عبارت است از:

نظریه‌های توجیه، نسبی‌گرایی، شک‌گرایی، نظریه‌های صدق، رئالیسم، علم حضوری، عقلانیت، معرفت پیشینی، فلسفه علم، علم ودین، علم دینی، مبناگری، مضاف و دلالت، فلسفه تحلیلی، شهود و معرفت شهودی، فلسفه ذهن، معرفت‌شناسی عرفانی، و معرفت‌شناسی اسلامی.

این مجله موفق به کسب رتبه علمی ـ پژوهشی از شورای عالی حوزه ‌های علمیه شده است.

لازم به ذکر است سامانه ذهن، امکان ارسال مقاله به این فصلنامه را نیز مهیا کرده است و علاقمندان می توانند مقالات و مطالب خود را از طریق سایت مجله ذهن به نشانی www.zehn.iict.ac.irبه مجله ارسال نمایند.

گفتنی است مجله ذهن با صاحب امتیازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسوولی آیت الله علی اکبر رشاد و همچنین سر دبیری حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی نیا در آخرین شماره خود (۶۰) به مقالاتی به شرح زیر پرداخته است.

گونه ­های تقابل واژگان در کاربست قرآنی/ سیدمهدی میرزابابایی، علیرضا قائمی‏ نیا

بررسی دیدگاه الهیاتی پوکینگ‌هورن درباره فعل‌الهی/ قاسم اخوان نبوی

 زبان و معنا دلیلی بر نقد معرفت فلسفی و عقلی از دیدگاه مکتب تفکیک/ عصمتاله عربان

 نقد هگل بر شکانگاری هیوم/ عبدالله نصری، امیرحسین ترکشدوز

کرونولوژی وجود- معرفت‏شناختی آثار افلاطون/ محمدباقر قمی

واقع‌گرایی و چالش تنگناهای اخلاقی/ سیدمحسن اسلامی