تقدیر از سه اثر برتر پژوهشگاه در حوزه قرآن و اقتصاد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دهمین آیین تجلیل از پژوهش ها و پژوهشگران برتر حوزه دین در حالی برگزار شد که ده اثر برتر را مورد تقدیر قرار گرفت.

بنابر این گزارش، مکتب تأویلی و گفتمان وحی، اثر دکتر میثم توکلی بینا، ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان برگزیده، روش‌شناسی تفسیر قرآن، اثر دکتر علی نصیری، ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شایسته تشویق و اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، اثر احمد علی یوسفی، ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به عنوان دیگر اثر برگزیده انتخاب شدند.

در بیانیه هیات داوران این جشنواره آمده است: پژوهش‌هایی می‌تواند در این رقابت حضور یابد که دارای ویژگی‌هایی از قبیل نوآوری علمی‌، پاسخ‌گویی به پرسش‌های نظری ، ارائه راه‌حل‌های عملی در مسائل علمی، نقادی و ایده‌پردازی و مدل‌سازی و داراى جنبه کاربردى بوده و البته انتشار نیافته باشند. با این تعریف از پژوهش، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و علمی مانند: ترجمه، تصحیح، تألیفات تبلیغی و ترویجی و کتاب‌های منتشر شده، از برنامه آیین مذبور خارج گردید . با این تعریف فراخوان دبیرخانه شوراى دین پژوهان با کتاب سال حوزه وکتاب سال جمهورى اسلامى وجه تمایز یافت ، و البته باید یادآوری نمود که به دلیل وقفه چند ساله در برگزاری مراسم یاد شده، پژوهش‌های واجد شرایط در پنج ساله اخیر که تا آذر ماه سال ۱۳۹۳ فرصت انتشار نیافته‌اند ، امکان حضور و مشارکت را تا پایان آبان ماه ۱۳۹۳ به دست آوردند.
در پی این اعلام ،  از بین ٣۵٢ عنران آثار واصل شده به دبیرخانه ، تعداد ۲۶۸ پژوهش از مراکز تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی و خصوصى ونهادهاى دولتى ایران و پژوهشگران مستقل وآزاد  به دبیرخانه واصل شد که طی مراحل ذیل مورد بررسی قرار گرفت:
در دور نخست، از مجموع این آثار، ۱۴۳ اثر از سوی کمیته تخصصی شورای علمی واجد شرایط شناخته شد و به دور بعدی راه یافتند. آثار راه یافته در این مرحله در ده گروه علوم قرآن ، علوم حدیث ، فقه و اصول، کلام و فلسفه ، تاریخ و سیره ، روانشناسی و علوم تربیتی ، علوم اجتماعی ، علوم سیاسی ، اخلاق و عرفان تقسیم و توسط ١٠ گروه تخصصى مرکب از داوران خبره زیر نظر شوراى علمى ،  مورد ارزیابی دقیق قرار گرفتند.
پس از طی فرآیند بررسی آثار، ۶۷ اثر که بیش از حدود هفتاد امتیاز مندرج در فرم ارزیابی را کسب نمودند به مرحله بعدی راه یافتند. شورای علمی با توجه به کثرت آثار باقی مانده و محدودیت امکانات دبیرخانه برای قدردانی و تجلیل، مقرر کرد که از آثار بالای هشتاد امتیاز با توجه به اولویت‌ها و مرجّحاتی که مورد تأیید سرگروه‌های داوری قرار گرفته ده اثر  برتر را انتخاب و واجد شرایط معرفى ، تجلیل و قدردانی قرار دهد. از این رو در مورخ پنجشنبه ۳/۲/۱۳۹۳ در دهمین جلسه شورای علمی دبیرخانه دین‌پژوهان که با اکثریت اعضا تشکیل گردید، از ۲۸ اثر  منتخب مانده ١٠ پژوهش ذیل را ممتاز و حائز رتبه برتر شناخت:
رشته علوم قرآن 
۱. پژوهش مکتب تأویلی و گفتمان وحی، اثر دکتر میثم توکلی بینا، ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان برگزیده.
۲.
روش‌شناسی تفسیر قرآن، اثر دکتر علی نصیری، ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شایسته تشویق
رشته فقه و حقوق 
۱. تأثیر دیدگاه‌های فقهی بر قوانین کیفری در جرایم، اثر اسماعیل آقابابایی، ارسالی ازپژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.
۲.
انتخابات از نگاه فقه، اثر روح‌الله شریعتی، ارسالی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
رشته علوم حدیث 
مبانی و معیارهای جرح و تضعیف راویان نزد قدمای شیعه، اثر مهدی غلامعلی، ارسالی از پژوهشگاه قرآن و حدیث.
رشته اقتصاد اسلامی
اقتصاد تعاونی از منظر اسلام، اثر احمد علی یوسفی، ارسالی از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
رشته فلسفه و کلام
اثرپذیری الهیات فلسفی یهودی از فلسفه و کلام اسلامی، اثر لطف‌الله جلالی، ارسالی از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
رشته روانشناسی و علوم تربیتی 
اصول روان‌درمانگری و مشاوره با رویکرد اسلامی، اثر مسعود جان بزرگی و سید محمد غروی، ارسالی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
رشته دین و علوم سیاسی
فرمانبرداری و نافرمانی مدنی، اثر سید جواد ورعی، ارسالی از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
رشته دین و علوم اجتماعی 
تجلی معانی و مفاهیم زیباشناختی در شهرسازی اسلامی، اثر حسن ستاری ساربانقلی، ارسالی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
تقدیر از پژوهشگران جوان
نظر به تفاهمی که میان دبیرخانه دین‌پژوهان کشور و معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه صورت پذیرفت، مقرر گردید آثار پژوهشگران جوان که سن آنها زیر ۳۱ سال است، از طریق جشنواره علامه حلی مورد تقدیر قرار گیرند. به همین جهت پژوهش «پدیدارشناسی –تصویر اسلام در سینمای غرب، اثر جواد امین خندقی» ارسالی از سوی پژوهشگر، اثر برگزیده دبیرخانه دین‌پژوهان در اختیار جشنواره مذکور قرار گرفت که در اردیبهشت سال جاری نتیجه آن اعلام گردید.
نکته پایانی
شورای علمی دبیرخانه دین‌پژوهان در جلسه مورخ ۱۵ /۱ /۹۳ مقرر نمود تا در دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین، از حضرت آیت الله ابراهیم امینی دامت برکاته به عنوان پیشکسوت در عرصه پژوهش و ترویج معارف دینی و نیز به پاس زحمات ایشان به عنوان ریاست هیئت داوران دبیرخانه دین‌پژوهان کشور در دوره‌های گذشته و هم‌چنین از مفسر و قرآن‌پژوه معاصر مرحوم آیت الله محمدهادی معرفت (قدس سره) که در بررسی آثار قرآنی و نظارت بر گروه‌های ارزیابی و سخنرانی‌های افتتاحیه برخی از دوره‌های پیشین، مشارکت داشتند، تقدیر به عمل آورد.
هم‌ چنین مقرر داشت در صورت امکان از پژوهشگران پژوهش برخوردار از هشتاد امتیاز تشویق به عمل آورده و تلاش خود را برای ایجاد تعامل با نهادهای مسئول به منظور ایجاد تسهیلات برای سایر پژوهش‌های بیش از هفتاد امتیاز به کار بندد.