امکان تأسیس علوم انسانی اسلامی بررسی شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به همت گروه معرفت‌ شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی، نشست «امکان تأسیس علوم انسانی اسلامی» دیروز 6 بهمن، برگزار شد.در این نشست دکتر مهدی عباس زاده به عنوان دبیر، دکتر ابراهیم دادجوی به عنوان سخنران و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی نیا و دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی به عنوان منتقد، حضور یافتند.دکتر دادجوی که درباره دیدگاه خود درباره امکان تأسیس علوم انسانی اسلامی سخن می‌گفت با تأکید بر این نکته که به مقوله علوم انسانی اسلامی می توان با یکی از دو دیدگاه تأسیسی و تهذیبی نگریست، افزود: بنا بر دلایل متعدد نقدهای جدی بر دیدگاه تأسیسی وارد است و البته در تحقیق انجام شده، منظور از تأسیس، ابداع و به وجود آوردن علم جدیدی است. تأسیس یعنی ابداع چیزی، ابداع حکمی که بلاسابقه است و با توجه به این معنا، تأسیس علوم انسانی اسلامی محال استعضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با توجه به سه دلیل 1. مستقلات عقلیه، 2. رویه ائمه معصومین علیهم السلام و بزرگان اندیشه در مذهب تشیع در برخورد با مسائل علمی، و 3. معیار صدق، تأسیس علوم انسانی اسلامی را امکان پذیر ندانست.دادجوی با تقسیم علوم انسانی به دو دسته دورن دینی (نقلی) و برون دینی (غیر نقلی)، برای علوم درون دینی وجه تأسیسی و برای علوم برون دینی وجه تهذیبی قایل شد.دکتر قائمی نیا به عناون نخستین ناقد نشست، با انتقاد از تصویری که دکتر دادجوی از علم ارائه کرده است، گفت: از مجموعه سخنان ایشان اینگونه بر می آید که منظور ایشان از علم دینی، علمی است که منبع اش در دین باشد. دوم اینکه مقصود از دین را مشخص نکردند که به نظر من دین و شرع را یکی دانسته اند.عضو هیأت علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه با تأکید بر این موضوع که باید منظور از تأسیس دقیقاً روشن شود، به طرح مجموعه ای از پرسش ها درباره مفاهیم و ادله ارائه شده در دیدگاه دکتر دادجوی پرداخت.در ادامه این نشست دکتر سید محمد تقی موحد ابطحی با ابراز موافقت خود با موضوع و ایده مقاله دکتر دادجوی مبنی بر انتخاب روش تهذیبی برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی گفت: هرچند که با ایده موافقم، اما قویاً با شیوه تقریر ایشان مخالفم. اگر بیشتر از ادبیات دینی استفاده می کردند قطعاً موفق تر بودند.وی با اشاره به این موضوع که باید دیدگاه هایی همچون تأسیسی، استنباطی، تهذیبی و فلسفه مضاف بررسی و در صورت امکان به دو دیدگاه تأسیسی و تهذیبی فروکاسته می شد، افزود: تأسیسی که شما استفاده می کنید با تأسیس با ادبیات رایج درباره علوم دینی متفاوت است.در پایان این نشست دکتر دادجوی به برخی از انتقادات پاسخ گفت و برخی از کاستی ها را نیز وارد دانست.گفتنی است نشست علمی «امکان تأسیس علوم انسانی اسلامی» روز دوشنبه 6 بهمن ماه در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید