الگوسازی نظام کارآمد کنش سازمانی، درآمدی بر نظریه نوین سازمان

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر حسین بابایی مجرد عضو هیأت علمی گروه مدیریت اسلامی پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه؛ پژوهشی با عنوان “الگوسازی نظام کارآمد کنش سازمانی، درآمدی بر نظریه نوین سازمان” را به اتمام رسانده است.

وی در یادداشتی کوتاه، فصول مختلف تحقیق خود و همچنین بخشی از تحقیق خود را برای آشنایی هرچه بیشتر علاقمندان تبیین نموده است.

هر نظریه سازمان ابتناء بر یک فلسفه علم و یک فلسفه جامعه دارد. قاطبه نظریات سازمان برخوردار از فلسفه علم عینی‌گرا (مبتنی بر رویکرد معرفت شناختی) یا پوزیتیویسم (مبتنی بر رویکرد روش شناختی) و فلسفه جامعه ساختارگرا می ‌باشند. نظریه بوروکراسی وبر نیز متکی بر همین مبادی معرفتی، درون پارادایم کارکردگرایی جای گرفته و به خاطر همین مبادی نیز آماج نقدهایی که بر اساس رویکرد تعاملی به تحلیل تأثیر ساختار بر رفتار می ‌پردازند قرار گرفته است. نگارنده با اتکاء بر همین مبادی معرفتی به حل دوگانه عینی‌گرایی ـ ذهنی‌گرایی و ساختارگرایی ـ عاملیت‌گرایی پرداخته و با معرفی رویکرد واقع گرایی توحیدی به عنوان فلسفه علم و ترکیب ساختار ـ عاملیت در محمل فطرت به عنوان فلسفه جامعه، مبادی نوینی را برای نظریات سازمان مهیا نموده است. این فرایند در تحقیق با طرح کژکارکردهای بوروکراسی آغاز شده، با استفاده از نظریه کنش به عنوان ابزار تحلیل ادامه یافته و نهایتاً با ایجاد چارچوب نظام کارآمد کنش سازمانی به پایان رسیده است. کنش سازمانی به عنوان موضوع علم مدیریت، محور بحث بوده و معنای منظم به رفتار به عنوان محور کنش و متعلَق عمل مدیریت در نظر گرفته شده است.

از آنجا که ابعادی از معنا در مناسبات اجتماعی فراوری و انتقال می‌ یابد نظام کنش مطمح نظر قرار گرفته و از آن‌جا که عنصر اراده عامل در نظام کنش مطرح است از کارآمدی نظام کنش سخن گفته شده است.

فصول این تحقیق عبارت است از:

فصل اول: تبیین، تحلیل و نقد بوروکراسی

گفتار اول: رهیافت‌ های جامعه ‌شناختی مطالعه سازمان

گفتار دوم: تبیین کارکردی نظریه بوروکراسی

گفتار سوم: تحلیل مبادی فرانظری بوروکراسی

گفتار چهارم: گذار مبنایی از بوروکراسی به نظریه بدیل

 

فصل دوم: کیفیت معنابخشی و معنایابی در نظام کنش سازمانی

گفتار اول: کنش بنیادی

گفتار دوم: ساختارگرایی

گفتار سوم: عاملیت‌ گرایی

گفتار چهارم: پساساختارگرایی

گفتار پنجم: تلفیق

گفتار ششم: ترکیب(مبتنی بر نظریه فطرت)

فصل سوم: الگوی نظام کارآمد کنش سازمانی

گفتار اول: مفهوم‌ پردازی نظام کارآمد

گفتار دوم: مفهوم ‌پردازی کنش سازمانی

گفتار سوم: اجزاء و روابط نظام کارآمد کنش سازمانی

گفتار چهارم: خرده‌ نظام ‌های نظام کنش سازمانی

 

لازم به یاد آوری است، این پژوهش با عنوان”الگوسازی نظام کارآمد کنش سازمانی، درآمدی بر نظریه نوین سازمان” و به قلم دکتر حسین بابایی مجرد به زودی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.