آیین رونمایی از مجموعه ده جلدی پیش گامان دانش و فضیلت “نگاره هایی در مورد نخبگان دینی”

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مراسم رونمایی از مجموعه «ده جلدی پیشگامان دانش و فضیلت؛ نگاره‌هایی درباره نخبگان دینی» با سخنرانی حجت‌الاسلام علی اصغر سهرابی‌فر معاونت پژوهش حوزه علمیه استان تهران در موضوع «حوزه و رسالت الگو‌سازی برای مخاطب جوان» و دکتر حسین خزایی عضو هیات علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع « تصویر سازی نخبگان دینی گذشته، حال و آینده» صبح امروز (سه‌شنبه ۳ آذر) در محل کانون اندیشه جوان پژوهشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین خزایی به عنوان اولین سخنران این جلسه گفت: در مباحث مربوط به آینده باید بگویم که برخی افراد نظیر «جان لاک» معتقد هستند آینده تصویری است که ما از آن داریم اما دیگرانی نظیر «دیتور» قائل به این هستند که در کنار تصویر؛ روندها، چشم انداز و اقدام عناصری هستند که به آینده ما شکل می دهند. البته در نگاه بومی و دینی، اراده الهی را نیز باید به این عناصر کلیدی آینده اضافه کرد.

وی با اشاره به اینکه هویت در واقع نوع نگاه افراد به تصاویر است، اظهار داشت: ادیسون در سیزده سالگی نخستین اثرش را اختراع کرد، درحالیکه از مدرسه وی را اخراج کرده بودند. وی پس از فوت مادرش نامه معلم را پیدا کرد درحالیکه در آن سخنی از نبوغ ادیسون نبود بلکه تنها سخن از کودنی او به میان آمده بود! پس تصویری که مادر ادیسون به وی داده بود، در واقع از یک کودن یک مخترع ساخت.

خزائی همچنین با بیان اینکه تصویرسازی ما از نحوه مطالعه، مواد قابل مطالعه و سایر موضوعات در نحوه یادگیری ما بسیار مؤثر است، اظهار داشت: خوشبختانه این مجموعه آثار بسیار با ارزش است و امیدوارم بتوانیم مجموعه مباحثی که در خودباوری ذهنی ما تأثیرگذار است را نیز تدوین کنیم.

در ادامه بحث حجت الاسلام سهرابی‌فر درباره راهبرد دین برای تربیت انسان و تدبیر جامعه و مدیریت کلان عنوان کرد: این راهبرد انسان را به سمت خوب‌ها، الگوها و شخصی که دارای ویژگی‌هایی است ارجاع می‌دهد نه به خوبی‌ها!

وی در ادامه یادآور شد: در بحث ولایت نیز ما به شخص ولی معصوم یا ولی فقیه ارجاع شده‌ایم و اینکه می‌گوییم ولایت فقیه، به یک معنا ولایت فقه است، اما به معنای دیگر که مدنظر ماست، ولایت فقیه یعنی شخصی که برخورداری‌هایی دارد و در جایگاهی که دارد، اراده‌اش مجرای حکم خداست.

حجت‌الاسلام سهرابی‌فر با اشاره به اینکه اسوه‌های حسنه نمونه‌های عینی هستند، اظهار داشت: مثلا برخی بزرگان می‌گفتند می‌خواهید الگو داشته باشید آیت‌الله بهجت را ببینید چرا که خوبی‌ها در وجود او متجلی است. رفتار تنها یک لایه از وجود است.

وی با بیان اینکه خوبی‌ها تا زمانی که عینی نشده اند یک مفهوم هستند و ما با آنها ارتباط عینی و ذهنی می‌گیرم اما زمانی که عینی شدند و در وجود یک شخص وجود پیدا کردند ما با آنها ارتباط حقیقی می‌گیرم، توضیح داد: تنها در این صورت است که حقایق در وجود ما بروز و ظهور می‌یابد. زمانی که ما در محضر عالمی قرار می‌گیرم پس از حضور در کنار او، حقایق به ما هم منتقل می‌شود، این همان ارتباط حضوری است. پس اگر ما این چنین به الگوها نگاه کنیم آسیب هایی که به نظر میرسد ممکن است در آنها باشد احتمال وقوعش در ما کمتر است.

حجت‌الاسلام سهرابی‌فر با اشاره به تجربیات خود در ارتباط با طلبه‌ها گفت: در فرهنگ حوزه رجوع به بزرگان خیلی برجسته است طلبه‌ها خیلی رجوع داده می‌شوند به اساتیدشان البته رویکرد انتقادی ندارند اما فرهنگ غالب این است بنابراین در نشریات ما آن بخشی که سیره علما ارائه شده، بیشتر از سوی طلبه‌ها استقبال می‌شود.

وی درباره برخی آسیب‌های این الگوگیری نیز توضیح داد: گاهی تبعیت‌های محض آسیب زاست و اینکه چه کسی را در چه حوزه‌ای الگو قرار بدهیم مهم است.

 

لازم به ذکر است در پایان این مراسم نیز از مجموعه ۱۰ جلدی «پیشگامان دانش و فضیلت» با حضور چهره‌های حاضر در نشست رونمایی شد.

 

مجموعه پیشگامان دانش و فضیلت (نگاره‌هایی درباره نخبگان دینی) به تازگی به همت مرکز پژوهش های جوان پژوهشگاه، سامان یافته است که در آن زندگی چهره‌هایی مانند علامه طبرسی،‌ علامه طباطبایی، علامه عسگری،‌ شهید مطهری،‌ آیت الله ملکی تبریزی،‌ شیخ بهایی، علامه شعرانی، علامه بلاغی، علامه حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی، مورد بررسی قرار گرفته است.